یک، دو ، سه وعده؟




یک، دو ، سه وعده؟

 

یکی از معضلاتی که گریبان افراد چاق را گرفته مسائل پیرامون خوردن است. فکر به خوردن یا عمل خوردن. به اصطلاح خوردن غذا یا هله و هوله فرقی نمی کند. آنچه اهمیت دارد در درجه اول درگیری ذهنی فرد با خوردن است که از دیدگاه اجتماعی افراد به انسان چاق سرچشمه می گیرد. تا زمانی که اغلب افراد فکر می کنند که فقط خوردن است که انسان را چاق می کند نمی توان از افراد انتظار این را داشت که به مسئله خوردن با از خود گذشتگی نگاه کنند. به زبان ساده تر، وقتی به عنوان یک محقق و مدرس در زمینه علم بدن با انسانهای عادی جامعه هم کلام می شوم متوجه این موضوع هستم که افراد در زمینه چاقی از بروز دلایل گرفته تا درمان آن، تنها یک مسئله را بسیار بزرگ می بینند و آن هم مسئله خوردن است. همین می شود که نظرات مختلفی از افراد غیر متخصص جو جامعه را متشنج می کند.

 

سالها پیش که هنوز علم روز دنیا به شکل حاظر در هر کوی و برزنی قابل دسترس نبود، تنها عده ای کم با دسترسی به منابع علمی و یا با مراجعه به پزشک، مسائل و مشکلات جسمانی شان را حل می کردند. این مسائل و مشکلات هر چه حادتر می شد میزان تلفات و ناهنجاری ها بیشتر بود. عده کمی بر اثر بیماری ها زنده می ماندند. عده ای هم که زنده مانده بودند بسیار خوش شانس بودند. با گذشت دهه های زیاد و رسیدن آن به بیش از یک قرن و با وجود صنعتی شدن زندگی و در دسترس قرار گرفتن بسیاری از منابع از طریق کتابخانه ها و کتابفروشی ها و هم اینک دنیای اینترنتی، افراد آگاه جامعه بسیار بیشتر شدند. با زیاد شدن جمعیت، علاوه بر اینکه بر عالمان افزوده می شد بلکه بر بی علمان هم اضاف می شد. این بی علمان، همان افرادی هستند که امروزه تجویز هایشان در میان هر جمعی افراد آگاه و نا آگاه را گمراه می کند. مطمئنم در بین خویشاوندانتان چنین افرادی هستند که به شما می گویند که باید چه کار کنید تا سالم تر باشید! افرادی که راجع به هر چیزی اظهار نظر می کنند. اظهار نظرهایی که گاه باعث خسارات جبران ناپذیری می شده و می شود. یکی از این نظرات جالب که گاه شنیده می شود راجع به درمان چاقی و پرخوری است. اینکه چه چیزی شما را لاغر می کند یا اینکه چند وعده شما را لاغر می کند. 

 

این مطلب را بخوانید :  برای چی میخوریم؟ شادی یا لذت؟

چند وعده بهتر است؟

 

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم خوردن چند وعده انسان چاق را لاغر می کند و یا خوردن چند وعده برای انسان سالم بهتر است، احتیاج به شناخت بیشتری از بدن انسان داریم. اینکه بگوییم شما به طور خاص می بایست چه تعداد وعده بخورید احتیاج به دانستن عوامل مهمی دارد که  در این مقاله کوتاه به آن خواهیم پرداخت.

 

  •  میزان تحرک

 

یکی از مسائلی که بدن انسان را نیازمند وعده های غذایی کامل می کند، میزان تحرک در افراد است. وقتی فردی فعال باشد، بدن فرد برای تکمیل فرآیند سوخت و ساز فرد را متمایل می سازد وعده ای را برای خود در نظر بگیرید. وعده ای که بر اثر تحرک زیاد در فرد ( مثل فرد ورزشکار ) خورده می شود می تواند ارتباطی به سه وعده اصلی روز نداشته باشد. مثل وعده ای که بعد از تمرین ورزشی ورزشکاران حرفه ای استفاده می کنند. معمولا برای افرادی که تمایل دارند وزن کم کنند لازم نیست این وعده را مصرف کنند. میزان تحرک در صورتی که شدت بسیار زیادی داشته باشد می تواند فرد را مجاب به خوردن چیزی به عنوان یک وعده کند.

 

  • سوخت و ساز

 

این مطلب را بخوانید :  چطوری 5w1h اراده را قوی می کند؟

یکی از مواردی که در مقاله اگر وزنتان کم نمی شود! صحبت شد، bmr به معنی سوخت پایه بدن بود. سوخت پایه بدن انسانها نسبت به جنسیت، سن، میزان طول استخوان ها و حجم عضلانی کاملا متفاوت است. کم بودن و یا زیاد بودن هر کدام از این فاکتورها می تواند به تمایل فرد برای خوردن وعده ای بیشتر یا کمتر مهم باشد.

 

  • نوع کارکرد دستگاه گوارش

 

دستگاه گوارش، یکی از مهمترین و حیاتی ترین دستگاه های بدن برای تولید انرژی و کارکرد بهتر بدن است. سرعت و توان کارکرد این دستگاه در هضم و جذب مواد غذایی، رابطه مستقیمی به تمایل افراد برای دریافت بیشتر غذا و وعده های غذایی را نشان می دهد. در صورتی که کوچکترین خللی در کارکرد این دستگاه به وجود بیاید، شیوه خوردن در فرد دچار اختلال می شود و باعث تجمع چربی بیشتر در بدن فرد می گردد.

 

این مطلب را بخوانید :  مهمترین قدم، قدم اول

یکی از نکات مهمی که همواره به آن اشاره شده و ما همین حالا به شما یادآوری می کنیم این مطلب است که سالهاست محققین بیان می کنند، حذف وعده های غذایی می تواند منجر به آسیب های جدی به بدن و دستگاه گوارش شود. حذف وعده مخصوصا برای افرادی که در طول تنها یک وعده غذا میل می کنند به هیچوجه نمی تواند کمک کننده باشد. این اتفاق نیز برایم در زمان دانشگاه و هنگامی که وعده صبحانه حذف شده بود نمایان شد که اتفاق ناخوشایندی خواهد افتاد و بدن تمایل بیشتری به دریافت چربی پیدا خواهد کرد. خوردن نسبت به تمایل بدن برای دریافت مواد غذایی بهترین رفتار است. این رفتار آموختنی است. اگر مدتهاست این رفتار را فراموش کرده اید در دوره آموزشی جزیره کاهش وزن این رفتار به طور کامل واکاوی و آموخته می شود.

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper