اراده چیست؟ چگونه اراده را تقویت کنیم؟



اراده چیست؟ چگونه اراده را تقویت کنیم؟
۲۵ بهمن ۱۳۹۸ sina sharifzadeh

اراده چیست؟ چگونه اراده را تقویت کنیم؟

اراده چیست؟ چگونه اراده را تقویت کنیم؟

قدرت اراده انسان چگونه تقویت می شود؟

از ۴ سالگی هر روز که می گذشت چاق تر می شدم. بی پروا می خوردم و توانایی کنترل خوردن را نداشتم. اگر ساعت ۱ بعد از ظهر ناهار می خوردم، کمتر از یک ساعت بعد دوست داشتم دسر خوشمزه ای باشد که بخورم. اگر برای چند ساعت یک خوراکی شیرین نمی خوردم حس بدی سراغم می آمد. الویت مهم زندگی ام خوردن بود. خوراکی ها را به دوستانم ترجیح می دادم و نمی توانستم پا به پای دوستانم بدوم و بازی کنم. هر روز چاق تر می شدم و بیشتر مورد تمسخر دیگران قرار می گرفتم. اما نمی دانستم رفتار دیگران با من چه اثر مخربی دارد. هر بار دیگران درباره بدنم صحبت می کردند حس بدی سراغم می آمد. و این حس بد را با خوردن برطرف می کردم. درباره اینکه اراده دارم یا نه هیچ نظری نداشتم زیرا تصور می کردم همیشه چاق خواهم بود. سالها رژیم غذایی گرفتم و شکست خوردم. هر بار حس بدی سراغم می آمد. یک روز از خودم سوال مهمی پرسیدم. از خودم پرسیدم: ” نَکُنه اراده ندارم؟! ” اصلا اراده چیه؟ ” اصلا میشه کسی اراده نداشته باشه؟ ” و سوال های زیادی که ذهنم را به خودش مشغول کرد.

چرا باید این مقاله را بخوانم؟ نویسنده این مقاله کیست؟

سینا شریف زاده توانسته بیش از ۸۰ کیلوگرم وزن کم کند. بخش مهمی که باعث شده وزن کم کند سالها مطالعه و تجربه بوده است. تا کنون دو کتاب درباره روانشناسی سلامت نوشته است. راز کاهش وزن و راز کاهش اشتها بهترین نمونه هایی از قدرتی است که به آن ایمان دارد. و به شما قول می دهمد پس از مطالعه این مقاله به خوبی متوجه شوید چه می گویم!

حل مشکل چاقی ام مرا به سمتی راهنمایی کرد که پر از تجربه های آموزنده بود. تجربه هایی که به صورت علمی آنها را آموختم. علمی کاربردی که می خواهم بخش مهمی از آن را در مقاله اراده چیست؟ چگونه اراده را تقویت کنیم ؟ به شما بیاموزم.

اراده چیست؟

تعاریف زیادی درباره اراده مطرح شده است. اما آنچه بعنوان یک با اراده می خواهم برای شما تعریف کنم فوق العاده ساده است. به زبان ساده اراده یعنی توانایی داشتن. چه چیزهایی را الان ندارید و می خواهید به آنها دست یابید؟ می خواهید لاغر شوید؟ یا پول زیادی داشته باشید؟ توانایی زیادی در جذب دیگران داشته باشید؟ یا یک عادت بد مثل سیگار کشیدن را کنار بگذارید؟ به دنبال داشتن یک رابطه ی عاطفی عالی هستید؟

تقریبا همه این خواسته ها در بین اغلب افراد مشترک هستند. افراد زیادی را می شناسم که می خواهند لاغرتر یا عضلانی تر به نظر برسند. یا افرادی را دیده ام که برای پولدار شدن تن به هرکاری می دهند! اما تلاش شان بی فایده است. یا به طور موقت و ناقص به خواسته های خود می رسند و حس شکست خوردن می کنند. اگر هدف شما این باشد که ۲۵ کیلوگرم وزن کم کنید در حالی که بعد از ۱۰ کیلو کاهش وزن دچار یک بحران شوید، احساس شکست می کنید. یا وقتی برای خریدن یک ماشین ۱۰۰ میلیون تومانی می توانید فقط ۴۰ میلون تومان پول پس انداز کنید، به هدف زیاد نزدیک نشده اید و حس بدی سراغ شما می آید. احساس بی ارادگی می تواند حتی بعد از تلاش کردن برای رسیدن به هدف نیز به وجود بیاید.

همه انسان ها اراده دارند؟

لطفا به تعریفی که از اراده برای شما داشتم مراجعه کنید. تعریف ساده اش چه بود؟ اراده داشتن یعنی توانایی داشتن. حالا سوال اینجاست که توانایی شما چیست؟ اجازه بدهید بسیار ساده تر توضیح دهم. همین حالا که این مقاله را می خوانید به معنی این است که توانایی مطالعه کردن و خواندن را دارید. همین حالا اگر تصمیم بگیرید تا از جای خود بلند شوید و یک لیوان آب بنویشید یعنی توانایی دارید تا یک لیوان آب را بخورید. شما اراده دارید. و کارهایی می کنید که به طور مستقیم با اراده شما در ارتباط است. اما صبر کنید! پس چرا هنوز به بعضی از خواسته های خود نرسیده اید؟ اگر اراده دارید چرا خواسته های شما هنوز شبیه به آرزو هستند؟ می شود که اراده داشته باشید اما به چیزی که می خواهید نرسید؟

چرا قدرت اراده ما کم است؟

تصور کنید می خواهید وزن کم کنید. بخشی از مغز شما که وظیفه اش بیان خواسته های شماست، می خواهد تا لاغر شوید. این بخش از مغز که خواسته های شما را به شما یادآوری می کند یکی از محرک ها و انگیزاننده های شماست. بخش من می خواهم لاغر شوم به شما می گوید همین حالا کاری انجام دهید تا وزن کم کنید. اما دو بخش مهم دیگر در مغز شما وجود دارند که وظیفه های بسیار مهمی دارند. بخشی از مغز شما وظیفه اش تصمیم گیری درباره انجام دادن است. و بخش دیگرش مخالف کار می کند. یعنی بخش انجام ندادن را بر عهده دارد.

بنابراین سه بخش مهم مغز یعنی می خواهم، انجام می دهم و انجام نمی دهم، بخش های بسیاری مهمی از کنترل قدرت اراده شما را بر عهده دارند. هدف های بزرگ یعنی هدف هایی که برای رسیدن به آن نیازمند زمان است مثل لاغر شدن، نیاز به قدرت اراده بیشتری دارد. دوباره به تعریف اراده برگردید تا متوجه شوید چرا قدرت اراده در رسیدن به هدفی که نیازمند زمان طولانی ( بیش از چند روز ) است اهمیت دارد. پروسه کاهش وزن معمولا از ۱ تا ۶ ماه طول می کشد. در طول مسیر رسیدن به کاهش وزن موانع زیادی باعث می شوند تا دست از هدف بکشیم. این برخلاف میل ماست. اما چیزی که باعث می شود که دست از هدف بکشیم یا به سمت هدف مان برویم ۲ بخش مهم مغز ما هستند. ۲ بخشی که به مرور زمان یاد نگرفته اند تا خودشان را قوی کنند یا بر اثر مشکلات فراوان ضعیف شده اند. این دو بخش یعنی بخش انجام نمی دهم و بخش انجام می دهم، برای زندگی در دنیای امروز فوق العاده مهم و حیاتی هستند.

استرس و اضطراب دو عامل مهم کم شدن توانایی انجام دادن و انجام ندادن، یعنی اراده هستند. زمانی که ما دچار استرس و اضطراب هستیم مغز در شرایط بحرانی قرار می گیرد. الویت با کاهش استرس و اضطراب است. بنابراین بخش بسیار مهمی از مغز ما که قدرت اراده ما را در خود دارد، به طرز عجیبی توانایی خود را از دست می دهد. بنابراین قدرت اراده زمانی کم می شود که توانایی کنترل خودمان در زمان های بحرانی را از دست می دهیم.

چگونه اراده را تقویت کنیم؟

وقتی می خواهیم به یک هدف بسیار مهم برسیم که ارزش فراوانی دارد، معمولا باید چند روز یا چند ماه انرژی بگذاریم تا به هدف مان برسیم. وقتی می خواهیم چند کیلوگرم چربی اضافه را کاهش دهیم یا وقتی می خواهیم عضلات بدنمان را قوی تر کنیم، این را می دانیم که برای رسیدن به بدن ایده آل مان باید صبور باشیم. زیرا طی یک ساعت یا یک روز به هدف نمی رسیم. اما چگونه می توانیم توانایی را در خود تقویت کنیم تا طی چند ماه به خواسته هایی که داریم برسیم؟ آیا قدرت اراده ما قوی تر می شود؟

همانطور که توانایی انجام کارهای کوچک را دارید، با تقویت کردن قدرت اراده توانایی این را خواهید داشت که کارهای سخت تر را انجام دهید. زیرا تقویت بخش های اراده مغز ما با تمرین دادن مغز شبیه به تمرین دادن و قوی تر کردن ماهیچه های بدن اتفاق می افتد. هر چه در برابر موانع کوچکتر بیشتری قرار بگیریم و پیروز شویم، بهتر می توانیم اراده ی خود را قوی تر کنیم. بخش های انجام می دهم و انجام نمی دهم، آری یا خیر می گویند. این بخش ها هر بار که به چیزی آری یا هر بار به چیزی پاسخ خیر می دهند، قوی تر می شوند.

وقتی چالشی برای خود تعریف می کنید شما به نیروی اراده نیاز دارید اما زمانی متوجه می شوید نیروی اراده شما قوی تر شده است که چالش های پیش روی شما سخت تر باشد. وقتی به یک مهمانی دعوت می شوید که پر از خوراکی های رنگارنگ و خوشمزه است و هدف بزرگ شما کاهش وزن است، به چالش کشیده می شوید. اگر بتوانید از این چالش سربلند بیرون بیایید و خودتان را به خوبی در برابر وسوسه های زودگذر کنترل کنید، یک پله در تقویت قدرت اراده خود بالاتر رفته اید. اما چگونه وقتی به چالشی بزرگ کشیده می شوید پله تقویت اراده را به خوبی بالا بروید و وقتی شب به خانه برگشتید حال خوبی داشته باشید؟ چگونه در برابر وسوسه هایی که می گویند “همین حالا شیرینی خوشمزه ای که ۱۰ روز از آن محروم بوده ای را بخور و در کنار دیگران لذت ببر! ” در امان بمانید؟

عجله نکنید! تقویت قدرت اراده یک شبه اتفاق نمی افتد. همانطور که عضلات یک شبه رشد زیادی نمی کنند. قدرت اراده با تمرینات ساده ذهنی قوی و قوی تر می شود. فرقی نمی کند ۱۵ ساله هستید یا ۶۰ ساله اید. خبر خوش این است که قدرت اراده شما قوی می شود.

غریزه ای که باید به آن توجه کنید

غریزه بخشی از وجود ماست که طی چند میلیون سال شکل گرفته است. غریزه ها اغلب رفتارهای آنی و امیال لحظه ای ما را هدایت می کنند. مثلا وقتی کسی ما را عصبانی کرد یا نظری مخالف عقاید ما داشت خیلی سریع عصبانی می شویم. یا وقتی مورد حمله یک حیوان قرار می گیریم غریزه به ما کمک می کند خیلی سریع واکنش نشان دهیم. زیرا فرصت بسیار کمی برای تصمیم گیری داریم که بجنگیم یا فرار کنیم. شبیه به آهویی که از دست بَبرِ درنده فرار می کند، ما نیز چند هزار سال پیش هنگامی که برای شکار یا جمع کردن غذا به جنگل می رفتیم باید از بخش غریزی وجودمان استفاده می کردیم. اما حالا این بخش غریزی در اغلب مواقع روز بسیار کمتر استفاده می شود. وقتی می خواهیم بین انتخاب کردن بین یک غذای سالم و یک غذای ناسالم یکی را انتخاب کنیم، معمولا غریزه ما انتخاب های اشتباه انجام می دهد. اگر خیلی وقت ها فراموش می کنید که یک رژیم غذایی دارید و چیزی می خورید که شما را از هدف تان دور می کند، کار غریزه است. نگران نباشید زیرا می توانید با قوی کردن قدرت اراده مشکل را حل کرد.

بخش ارادی مغز را قوی تر کنید

بخش ارادی مغز، بخشی است که بعد از به وجود آمدن انسان خردمند هر روز رشد بیشتری می کند. کورتکس یا بخشی از مغز که دقیقا پشت چشمان ما قرار دارد، مهمترین بخش کنترل اراده ماست. این بخش از مغز هنگامی که آگاهانه فکر می کنیم فعالیت زیادی دارد. سرعت پردازش کورتکس کمتر از بخش های غریزی و قدیمی مغز است. بنابراین تبادل اطلاعات در این بخش با سرعت کمتری انجام می شود. برای تقویت این بخش باید آگاهانه فکر کردن را بیشتر تمرین کنید. آگاهانه فکر کردن هنگامی که در یک مهمانی هستید شاید سخت به نظر برسد. اما تمریناتی که در طول روز برای کنترل و مهار بخش آگاهانه مغز انجام می دهید به شما کمک می کند به طرز فوق العاده ای رفتار خود را به خوبی کنترل کنید.

برای پیش ثبت نام در کلاس آنلاین اراده لاغری اینجا کلیک کنید.

این مطلب را بخوانید :  در هر رژیم غذایی چه چیزی باید بخوریم؟

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper