الکل با بدن ما چه می کند؟




الکل با بدن ما چه می کند؟

الکل با بدن ما چه می کند؟

میوه ها و بسیاری از مواد غذایی که روزانه می خوریم حاوی الکل هستند. اما این میزان از الکل بسیار کم می باشد. الکلی که به صورت مایع نوشیده می شود علاوه بر اینکه در شرع اسلام حرام می باشد، توسط بسیاری از سازمان های بزرگ مانند سازمان بهداشت جهانی تایید نشده است. الکل میزان کالری بسیار زیادی دارد. و چرخه چربی سوزی را در بدن مختل می کند زیرا بر هورمون های بدن تاثیر می گذارد. الکل به مرور زمان بر روی اشتها تاثیر می گذارد و نتیجه ی آن اغلب افزایش اشتها می باشد. هر گرم الکل ۷ کالری انرژی در خود دارد که میزان بسیار زیادی است. اما واقعا مصرف الکل به صورت یک نوشیدنی با بدن ما چه می کند؟ چرا در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بسیاری از روانشناسان و پزشکان مصرف الکل را کاری اشتباه می پندازند؟ آیا مصرف الکل بر روی سلامتی ما تاثیر نامطلوبی دارد؟ جدیدترین مقاله ای که درباره ی مصرف الکل در وب سایت های معتبر جهان منتشر شده را برای شما ترجمه کرده ایم و از شما می خواهیم پس از مطالعه ی این مقاله، با دیگران به اشتراک بگذارید.

شلیک به مغز!

سی ثانیه پس از اولین جرعه ای که الکل بنوشید، الکل به مغز شما حمله ور می شود. الکل شیمی مغز را تغییر می دهد. و باعث می شود تا مغز در ارسال پیام ها بسیار کُند عمل کند. الکل بر روی روان و رفتار شما تاثیر می گذارد. و شما را از حالت تعادل خارج می کند. زمان برای شما کمی کُند می گذرد زیرا پردازش مغز به تاخیر افتاده است. به مرور با بیشتر نوشیدن، تفکرات و اتفاقاتی که در آن لحظه می افتد به خاطر نمی آورید زیرا به سختی می توانید آگاهانه فکر کنید.

قلعه مغز فتح می شود

افرادی که به طور مرتب هر هفته بیش از ۳ بار الکل مصرف می کنند مغزشان تحت تاثیر مصرف الکل قرار می گیرد. به مرور زمان ظاهر و عملکرد مغز تغییر می کند. و مغز کوچکتر می شود. همانطور که می دانید انسان های نسل امروز بخش کورتکس بزرگتری نسبت به اجداد خود دارند. بزرگی مغز بی دلیل نیست و به این دلیل است که ما هر چه بیشتر یاد می گیریم و تجربه می کنیم، مغز بزرگتری خواهیم داشت. الکل تاثیرات مخربی بر روی یادگیری، به یادآوردن و تحلیل ما می گذارد. الکل بر روی غدد ما تاثیر می گذارد و دمای بدن را تغییر می دهد.

خواب ناراحت

برخی تصور می کنند مصرف الکل که به آرامش منتهی می شود، برای خواب مناسب است. واقعیت این است که الکل کمک می کند افراد سریعتر چُرت بزنند. اما خبری از خواب با کیفیت نیست. خواب خوب به معنی خواب عمیق و با کیفیت برای بازسازی بدن است. اما مصرف الکل چرخه خواب و سوخت و ساز را بهم می زند. بدن در هنگامی که الکل مصرف کرده باشید و به خواب رفته اید در حال دفع سمومی است که توسط الکل وارد بدن تان شده است. مصرف الکل ادرارآور است و شما را برای تخلیه کردن مثانه در اواسط شب بیدار می کند. این اتفاق باعث کاهش کیفیت خواب می شود.

معده ی عصبانی

نوشیدن الکل باعث تحریک بافت دستگاه گوارش و معده می شود. الکل سطح اسید معده را افزایش می دهد و باعث بازگشت اسید به سمت لوله ی مری می شود. هنگامی که اسید معده از حد طبیعی فراتر رود احتمال بروز حالت تهوع به وجود می آید. نوشیدن زیاد الکل طی چند سال باعث می شود که زخم هایی در معده پدیدار شود. افرادی که به مرور زمان و در حجم زیاد الکل استفاده می کنند به دلیل برهم زدن تعامل بین معده و مغز بسیار کمتر احساس گرسنگی را تجربه می کنند. زیرا پس از مصرف الکل عوامل دیگری تصمیم گیرنده ی اصلی برای مصرف خوراکی ها هستند. معده به مرور زمان توانایی خود را در تحلیل مناسب غذا از دست می دهد و بدن با مصرف الکل بسیار کمتر از مواد مغذی درون غذاها بهره مند می شود.

مشکلات دفع مواد غذایی

پس از مصرف الکل روده ها تحریک می شوند. الکل سرعت جذب مواد غذایی را به تاخیر می اندازد. به همین دلیل نوشیدن زیاد باعث می شود افراد دچار اسهال شوند. این امر می تواند به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود. شرایط می تواند تا جایی وخیم شود که افراد الکلی دچار بی اختیاری در کنترل مدفوع شوند. مصرف زیاد الکل سبب احساس سوزش در دستگاه گوارش می شود که اغلب در لوله ی مری احساس می شود. بازگشت زیاد اسید به لوله ی مری در بلند مدت می تواند باعث بروز آسیب های جدی به این اندام بسیار مهم شود.

تردد زیاد به توالت

مغزشما دستور ترشح هورمونی برای تنظیم آب بدن به کلیه ها ارسال می کند. هنگامی که نوشیدنی حاوی الکل می نوشید مغز دچار اختلال می شود. اینگونه شما بسیار بیشتر به توالت می روید. بدن شما کم آب می شود. مصرف مرتب الکل طی چند سال سبب کم کار شدن کلیه ها می شود. اثرات سمی الکل بر کلیه ها بسیار زیاد است.

الکل دشمن بزرگ کبد

کبد شما تقریبا تمام الکلی که می نوشید را دریافت می کند. در این فرایند کبد سموم زیادی را وارد بافت خود می کند. به مرور زمان نوشیدن زیاد الکل سبب تجمع چربی زیادی در کبد می شود. این اتفاق باعث می شود بافت کبد ضخیم تر شود. این اتفاق خطرناک است زیرا جریان خون را دچار اختلال می کند و سلول های کبد برای زندگی کردن مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نمی کنند. به مرور زمان کبد زخم می شود. کبد در شرایط وخیم دچار سیروز می شود.

مرض قند و مرگ لوزالمعده

مصرف الکل به مرور زمان باعث آسیب هایی در لوزالمعده می شود. سموم ناشی از مصرف الکل باعث بروز التهاب در لوزالمعده می شود. این عضو بسیار مهم مسئول ترشح انسولین است. انسولین هورمونی مهم است که وجودش نقش بزرگی در بدن بازی می کند. آسیبی که الکل به عضو مهمی مثل لوزالمعده می زند باعث می شود در ترشح انسولین دچار مشکل شود. این مشکل به بیماری قند منجر می شود زیرا عضو مهمی مانند لوزالمعده آسیب جدی دیده است. موارد زیادی از سرطان لوزالمعده مشاهده شده است که به مقدار زیادی الکل مصرف کرده بودند.

تجربه خماری

مصرف زیاد الکل باعث کم آبی می شود. این مشکل سبب بروز خونریزی در عروق می شود. یکی از عوامل سردرد حاصل از مصرف الکل همین نکته مهم می باشد. معده می خواهد سموم حاصل از مصرف الکل را دفع کند و حالتی اسیدی به خود می گیرد. معده شما را مجبور به استفراغ می کند. کبد شما مشغول پردازش الکل است و توانایی تنظیم قند خون را از دست می دهد. قند کافی در خون به اندازه ی لازم یافت نمی شود. اینگونه مشکلاتی مانند ضعف و لرزش را حس می کنید زیرا بدن در شرایط بحرانی به سر می برد.

سیگنال های الکتریکی قلب

هنگامی که از مشروبات الکلی استفاده کنید سیگنالهای الکتریکی قلب ثابت می مانند. شاید اول تصور کنید که این بسیار خوب است. اما اینگونه نیست! وقتی به مرور زمان بیشتر و بیشتر الکل می نوشید قلب در شرایط مختلف تجربه های مختلفی را حس می کند. زمانی که در حالت غیر طبیعی از نوشیدن الکل باشید و یک استرس بسیار شدید برای شما به وجود بیاید، تنظیم قلب از حالت عادی خارج می شود. و ضربان به شدت بالا می رود که بسیار خطرناک است. به مرور زمان قلب با مصرف بیشتر الکل دچار مشکلاتی در بطن و دهلیز خود می شود. ۵۰% افرادی که دچار نارسایی قلبی می شوند معمولا الکل زیادی می نوشند. هایپروتروفی ( بزرگ شدن ) قلب یا به زبان بهتر کش آمدن عضله قلب یکی دیگرا از عوارض مصرف زیاد الکل می باشد.

تغییر دمای بدن

مصرف الکل سبب افزایش فشار خون می شود. الکل سبب می شود تا خون بیشتری به پوست شما منتقل شود. این باعث می شود تا پوست شما سرخ شود و احساس گرمای دلپذیری سراغ شما بیاید. این احساس برای طولانی مدت حس نمی شود. گرمای حاصل از آمدن خون به سطح پوست به آهستگی جای خود را به حس سرما می دهد. نوشیدن مداوم الکل سبب افزایش فشار خون می شود. اینگونه عروق گشاد می شود و بدن برای تنگ کردن عروق هورمون های استرس را رها می کند. بنابراین قلب برای اینکه فشار خون را تنظیم کند مجبور است با فشار بیشتری خون را پمپ کند.

سیستم ایمنی ضعیف تر

گلبول های سفید مسئولیت حفظ ایمنی بدن را بر عهده دارند. مصرف الکل سطح گلبول های سفید کاهش می یابد. هنگامی که ویروس ها و بیماری ها در بدن شروع به فعالیت و قوی شدن می کنند، مصرف الکل به تضعیف بیشتر بدن می پردازد. هرگاه الکل مصرف کنید تا ۲۴ ساعت سطح گلبول های سفید خون کاهش می یابد. و احتمال بیماری افزایش پیدا می کند. نوشیدن طولانی مدت الکل و استفاده از نوشیدنی هایی که درصد زیادی الکل دارند، باعث افزایش بسیار زیاد احتمال بروز بیماری های دستگاه تنفس می شود. ذات الریه و سل از این دسته بیماری ها هستند.

تخریب هورمون های بدن

بدن انسان با مواد شیمیایی پرقدرتی هدایت می شود که به آنها هورمون می گوییم. هورمون ها در مقادیر کوچک و پرقدرت ترشح می شوند. هر هورمون وظیفه یا وظایفی در بدن دارد. تاثیر الکل بر روی هورمون ها بین زنان و مردان متفاوت است. به طور مثال در زنان هورمون های زنانه که باعث تنظیم قاعدگی می شود بهم می ریزد. مصرف الکل در حجم زیاد باعث بروز مشکلاتی در باوری می شود. الکل می تواند بر روی تخمک ها تاثیر بگذارد و قاعده ی بازی را بهم بریزد. در مردان نیز مشکلات زیادی در نعوظ، کاهش تعداد اسپرم، کوچک تر شدن بیضه ها، رشد پستان و افزایش هورمون های زنانه در بدن منجر می شود. اینگونه بدن مردان الکلی بدنی مردانه نخواهد بود.

شنیدن یا نشنیدن!

شاید برای شما عجیب به نظر برسد افرادی که زیاد الکل می نوشند شنوایی کمتری نسبت به افراد عادی دارند. هنوز دلایل قطعی و علمی برای این امر مشخص نشده است. برخی دانشمندان بر این نکته تاکید می کنند که بخشی از مغز که صدا را پردازش می کند با مصرف الکل تضعیف می شود. برخی دیگر بر این عقیده هستند که اعصاب و مویرگ های گوش با مصرف الکل دچار مشکلاتی می شوند. فارغ از اینکه دلیل قطعی این مشکل چیست، آزمایش ها نشان داده است که افراد الکلی نسبت به دیگران صداها را کمتر و با کیفیت کمتری می شنوند.

استخوان های نازک و عضله ی کمتر

افرادی که سالهاست الکل می نوشند نشانه های ظاهری مشخصی دارند. نوشیدن زیاد الکل جذب کلسیم را به حداقل می رساند. همراه با تغییرات هورمونی که در بدن به وجود می آید ساخت و ترمیم استخوان جدید دچار مشکلات زیادی می شود. استخوان ها نازک تر و شکننده تر می شوند. و وضعیتی در بدن به وجود می آید که به آن پوکی استخون گفته می شود. الکل همچنین جریان خون به عضلات را مختل می کند. اینگونه پروتئین های بسیار کمتری برای ساخت عضله به کار می روند. با گذشت زمان توده ی عضلانی کمتر و قدرت عضلانی نیز کمتر می شود. 

این مطلب را بخوانید :  تاثیر استرس بر حافظه و اضافه وزن

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper