ایا کافئین اشتها را کاهش می دهد؟




ایا کافئین اشتها را کاهش می دهد؟

ایا کافئین اشتها را کاهش می دهد؟

 

کافئین یک الکالوئید طبیعی بر پایه گیاهان است که از منابعی مثل دانه های قهوه، غلاف های کاکائو، برگ چای، توت گوارانی و آجیل ( دانه ) کولا تهیه می شود. این ماده در نوشیدنی های شکلاتی و قهوه زیاد استفاده می شود. کافئین همچنین برای ساخت سلاح های کشتار جمعی مورد استفاده قرار می گیرد. کافئین که یک ماده شیمیایی است، بر روی جسم انسان به طور مستقیم تاثیر می گذارد، اما اشتها را به طور مستقیم سرکوب نمی کند.

تاثیر بر روی اشتها

طبقه گفته کاترین زرتاتیس متخصص تغذیه Mayo Clinic، کافئین با تاثیراتی مختصر و جزئی سبب کاهش اشتها می شود. این ماده شیمیایی باعث افزایش گردش اسیدهای چرب موجود درون بدن می شود. این تاثیر باعث اکسیداسیون چربی می شود اما به مرور زمان و با مصرف مرتب یک دوز از کافئین اثرگذاری به حداقل می رسد. کافئین سبب کاهش احساس خستگی می شود و به شما انرژی بیشتری برای فعالیت می دهد. افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند یا می خواهند با رعایت نکاتی وزن خود را مدیریت کنند، با استفاده از کافئین احساس بهتری خواهند داشت. افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش داده و ورزش کنند، با استفاده از کافئین، عملکرد ورزشی خود را بهبود می بخشند. کافئین همچنین می تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود زیرا حالتی دیورتیک دارد و موجب افزایش تخلیه آب از بدن می شود. از دست دادن وزن از طریق کاهش آب بدن به این دلیل که بعنوان یک خطر شناسایی می شود موقتی است.

 

تاثیرات مهم کافئین

کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و سبب افزایش ضربان قلب می شود. ریه ها راحت تر اکسیژن دریافت می کنند و راحت تر می توانیم تنفس کنیم. اگر داریی حاوی کافئین باشد معمولا بدون عوارض است اما اگر به هر نحوی کافئین مصرفی بیش از اندازه باشد می تواند سبب اضطراب، فشار خون بالا، تهوع و بی خوابی شود.

بازه زمانی تاثیر کافئین

اثرات فیزیکی کافئین به سرعت اتفاق می افتد زیرا مواد شیمیایی به سرعت جذب بدن می شوند. کافئین از طریق جریان خون و جذب معده و روده کوچک، طی چند دقیقه بعد از نوشیدن قهوه و یا مصرف به صورت نوشابه، غذا یا قرص تاثیرات خود را نشان می دهد. بدن کافئین را طی ۴۵ دقیقه جذب می کند.

بعضی از داروها و قرص های رژیمی حاوی کافئین هستند و در تبلیغات از کافئین به عنوان یک سرکوب کننده اشتها نام برده می شود. آزمایش ها نشان می دهد که قرص های کاهش وزن معمولا به اندازه ۲ تا ۳ فنجان قهوه در خود کافئین دارند. شاید فکر کنید که این میزان زیاد نیست اما افرادی که بیماری های پنهان قلب دارند یا به هیچوجه قهوه نمی نوشند، با مصرف چند قرص کاهش وزن در روز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حتی سکته قلبی را افزایش می دهند. بنابراین مصرف کافئین برای همه انسان ها چیز خوبی نیست. افراد زیادی با استفاده از کافئین دچار مشکلات جسمانی کوتاه مدت می شوند.

پژوهش اول

در یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه، ۲۷ نفر آزمایش شدند. برخی افراد طی ۱۰ روز به صورت مجزا از کپسایسین که در فلفل وجود دارد استفاده کردند، برخی چای سبز حاوی کافئین استفاده کردند و برخی از پلاسیبوها ( دارونمایی که بی تاثیر است ) استفاده کردند. تحقیقات بر روی ضربان قلب، وزن بدن، اشتها و میزان مصرف غذا نشان می داد افرادی که از کپساسین و کافئین به ترتیب در فلفل و چای سبز استفاده کرده بودند، کالری کمتری استفاده کردند و راحت تر اشتها را کنترل کردند.

پژوهش دوم

در پژوهشی دیگر به تعدادی از افراد که شرایطی مشابه داشتند و از دو روز قبل ورزش نکرده بودند مقداری کافئین داده شد. این آزمایش نشان می داد که بعد از ۳ ساعت معادل ۱۸۰ دقیقه کافئین بر روی دو هورمون گرسنگی و سیری تاثیر مداومی نداشت اما pyy که بعنوان یک مسئول در کاهش وزن از آن نام می برند تحت تاثیر مصرف کافئین قرار می گیرد. در نتیجه تاثیر کافئین بر روی اشتها و کاهش وزن مفید است اما به این معنی نیست که تاثیرات شگرفی دارد. کافئین مورد آزمایش در این تحقیق از قهوه سبز تهیه شده بود.

برای کاهش اشتها و لاغری چه چیزی از کافئین بهتر است؟

 استراتژی رسیدن به وزن ایده آل بسیار فراتر از مصرف قهوه، دمنوش یا چای است. رفتارهای خوردن صحیح در کنترل اشتها و کاهش وزن موثرتر از هر چیزی هستند. انجام تحرک روزانه و خوردن غذا به صورتی که بعد از خوردن احساس  سبکی داشته باشید مهمترین قدم کاهش وزن است. مصرف کافئین برای کاهش وزن به شما کمک می کند انگیزه بهتری داشته باشید اما مراقب تاثیرات نامطلوب مصرف نامتعادل قهوه باشید. افراد زیادی در برنامه کاهش وزن خود از قهوه استفاده می کنند اما بدون توجه از شِکَر زیادی استفاده می کنند. در دوران کاهش وزن مصرف مداوم قهوه به همراه شیر خشک زیاد یا خامه، مصرف نوشابه های بدون کالری و آب نبات هایی که حاوی قهوه هستند به هیچوجه توصیه نمی شود.

 

این مطلب را بخوانید :  11 حرکت غیرورزشی که شکمتان را آب می کند!

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper