تنبل‌ها چگونه لاغر شوند؟




تنبل‌ها چگونه لاغر شوند؟

لاغری به سبکِ تنبل ها





تا حالا به خاطر اضافه وزنی که دارید مورد قضاوت قرار گرفته‌اید؟ اغلب افرادی که چاق‌ می‌شوند این را شنیده‌اند که تو باید ورزش کنی. تنبل نباش! 



در باور خیلی از انسان‌ها اضافه وزن به دلیل تنبلی و پرخوری به وجود می‌آید. اما آیا افرادی که چاق شده‌اند تنبل هستند؟ هیچ انسانی از روز اول زندگی تنبل نبوده است. خانواده و محیط زندگی ما، روی ما اثر می‌گذارند و باعث می‌شوند یک روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شویم تصمیم‌های متفاوتی بگیریم. یک نفر از جایی که خوابیده می‌پرد و خوشحال است اما دیگری حتی حال اینکه از سر جای خود بلند شود را ندارد. 



اگر صبح بیدار می‌شوید و باز هم به خودتان می‌گویید اَه یه روز دیگه و بعد یک لیوان نوشیدنی گرم را آماده می‌کنید تا روبروی تلویزیون لم بدهید و چند ساعتی خودتان را سرگرم کنید، این مقاله به درد شما می‌خورد. اگر از آن دسته افرادی هستید که چند روزی برای لاغر شدن تلاش می‌کنید و سپس احساس خستگی و شکست می‌کنید نیز این مقاله به شما کمک می‌کند تا ریشه‌ی بعضی از مشکلات‌تان را شناسایی کنید. 




 

 

وقتی صحبت از سلامتی و تناسب اندام می‌شود اولین چیزی که به ذهن ما می‌آید تصویر انسانی در حال دویدن و وزنه زدن است که شدیداً عرق کرده و از شدت فشار خون بالا هنگام ورزش همه‌ی بدنش قرمز شده است. این تصویر اشتباهی است که رسانه‌های پولساز یا طراحان اپلیکیشن لاغری یا شرکت‌های تولید محصولات غذایی لاغری به خورد مخاطب خود می‌دهند. حقیقت کاهش وزن چیز دیگری است. چربی‌های شکم‌تان با جان کندن و رژیم‌های سخت آب نمی‌شود بلکه زمانی می‌توانید چربی‌های شکم‌تان را کوچک کنید که آداب درست خوردن را رعایت کنید و صبور باشید. 





 

۱. قهقهه بزنید



 

تا حالا چیزی درباره‌ی جلسات خنده درمانی شنیده‌اید؟ جلسات خنده درمانی جلساتی هستند که تعدادی انسان دور هم جمع می‌شوند و برای طولانی مدت می‌خندند. شاید فکر کنید چرا باید بدون دلیل بخندیم؟ خندیدن چه ربطی به لاغرتر شدن دارد؟ 

 



هنگامی که می‌خندید فیزیولوژی ( کارکرد ) بدن‌تان بسیار پویاتر می‌‌شود‌. وقتی قهقهه می‌زنید یعنی به شکلی می‌خندید که دیافراگم شما پر از هوا می‌شود، کالری بیشتری می سوزانید. خندیدن اثر بی نظیری بر روی دستگاه عصبی شما می‌گذارد. افرادی که لبخند می‌زنند یا هر روز یک فیلم خنده‌دار می‌بینند حال بهتری را تجربه می‌کنند. فراموش نکنید کاهش وزن با دوام با حال خوب اتفاق می‌افتد.

 



۲. برای کاهش وزن بدن‌تان را تکان ندهید

 



اولین پیشنهاد هر شخص به شما این است که تنبلی را کنار بگذارید و همین حالا ورزش کردن را شروع کنید. اما دست نگه دارید! تحقیقات نشان می‌دهد وقتی می‌توانید تغییر بزرگی به وجود بیاورید که قبل از آن به جای تکان دادن بدن‌تان، ذهن‌تان را تکان دهید. اما چطوری ؟



وقتی برای هدفی مهم برنامه ریزی می‌کنید بدون داشتن یک تصویر از نتیجه نمی‌توانید مسیر را به خوبی طی کنید. تحقیقات دانشگاه کارنگی نتایج جالبی داشت. در این تحقیق از افرادی که بدنبال کاهش وزن بودند خواسته شد آداب درست خوردن را در ذهن خود تصویر سازی کنند. 



شاید فکر کنید تصویر سازی رفتار خوردن در ذهن باعث شود که پرخوری کنیم. اما تحقیقات نشان داد افرادی که تصویر درستی از خوردن صحیح را در ذهن خود بازسازی می‌کنند، خوردن را بسیار بهتر تحت کنترل می‌گیرند. اگر به یک دونات یا شکلات فکر می‌کنید از فکر کردن به این خوراکی‌ها نترسید زیرا اگر یاد بگیرید یک تصویر درست از خوردن داشته باشید بهتر می‌توانید خوردن را کنترل کنید. پس ترس را کنار بگذارید. ترس محصول ناآگاهی ست.

 




۳. گشاد نپوشید 

 




افرادی که اندام متناسب‌تری دارند معمولا از لباس‌هایی استفاده می‌کنند که مناسب و اندازه‌ی تن‌شان است. این افراد کمتر سراغ لباس‌های گشاد یا کشی می‌روند. اما چرا پوشیدن لباس‌های کشی برای تناسب اندام مناسب نیستند؟ 



وقتی لباسی می‌پوشیم که زیاد کش می‌آید یا برای ما گشاد است اندازه‌ی مناسبی از شکل بدن را به ما یادآور نمی‌شود. بنابراین وقتی یک لباس خیلی راحت می‌پوشیم و یک وعده غذای بزرگ می‌خوریم یا پس از خوردن غذا به خوردن هله‌هوله ادامه می‌دهیم، متوجه نمی‌شویم که در حال زیاده‌روی کردن هستیم. 

 



اگر برای خرید کردن به بیرون برویم و لباس گشادی بپوشیم احتمالا چیزی وجود ندارد که به ما یادآوری کند نسبت به هفته‌ی قبل وزن‌ ما بیشتر شده است. برای متناسب‌تر شدن، شلوار‌های جین انتخاب‌های مناسب‌تری نسبت شلوارهای کشی است. لباسی که برای بدن ما گشاد نباشد به ما می‌گوید حالا داری در خوردن زیاده‌روی می‌کنی.

 



 

۴‌. کره‌ی بادام را فراموش نکنید



 

یکی از مشکلات بزرگ افرادی که وزن‌شان زیاد شده‌، رفتن به مهمانی است. اگر قبلا در یک مهمانی در خوردن زیاده روی کرده باشید حالا ممکن است برای دوباره مهمانی رفتن دچار عذاب وجدان شوید. حالا که می‌خواهید وزن کم کنید، بدنبال بهانه‌هایی هستید که در شب مهمانی زیاده‌روی در خوردن را منطقی جلوه دهید. اما هیچوقت زیاده روی در مهمانی منطقی یا عادی نیست. 



در چنین موقعیت‌هایی بهتر است قبل از رفتن به مهمانی چند عدد بادام یا یک قاشق کره‌ی بادام ( یا بادام زمینی ) بخورید. این کار به شما کمک می‌کند تا اشتهایتان را کنترل کنید. ایرادی ندارد که وقتی گرسنه هستید شام بخورید زیرا این کار را همه‌ی انسان‌ها انجام می‌دهند. تنها کافیست اگر گرسنه هستید قبل از رفتن به مهمانی معده‌ی خودتان را آماده کنید.

 



 

۵. ورزش نکنید فقط بدن‌تان را تکان دهید

 



قبل از آمدن تلفن‌های هوشمند و دنیای شگفت‌انگیز اینترنت معمولا مدت زمان بیشتری را در روز به خیال پردازی یا تماشای فیلم می گذراندیم. اما فعال‌تر بودیم. بعد از پاندمی ویروس کرونا میزان تحرک‌مان کاهش چشمگیری داشت. سرگرمی‌های زیادی وجود دارند که بدون نیاز به حرکت به آنها می‌پردازیم. 


 

هر روز زمان زیادی را صرف کار با تلفن همراه می‌کنیم که بخشی از این زمان بیهوده صرف می‌شود. حالا که این مطلب را می‌خوانید به یاد نمی‌آورید ۲ ماه پیش یا ۲ سال پیش چه مسئله‌ای موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی یا دنیای اینترنت بود. زیرا اهمیت زیادی نداشته است. سعی کنید هر روز فقط ۱ ساعت از وقت با ارزش‌تان را صرف کاری کنید که نیاز به راه رفتن یا تکان خوردن داشته باشد. این را فراموش نکنید آن‌چیزی که در شبکه‌های اجتماعی شما را مشغول می‌کند نمی‌تواند به سلامتی شما کمک کند. 

 


 

یکی از باورهای رایج و اشتباه در ذهن مردم این است که کاهش وزن یا سلامتی نیاز به تحرک کردن شدید و منظم دارد در حالی که اینگونه نیست. کاهش وزن با فعالیتی روزانه و معمولی نیز اتفاق می‌افتد. نیاز به عرق ریختن و خسته شدن نیست. 

 

 



 

 

۶. آب را به این شکل مصرف کنید 

 




تا حالا زیاد درباره‌ی مصرف آب در دوران کاهش وزن شنیده و خوانده‌اید. موجودات زنده معمولا آب مورد نیاز بدن‌شان را تنها از طریق نوشیدن بدست نمی‌آورند. غذاها و مخصوصا غذاهای گیاهی در خود آب فراوانی دارند. یکی از عادت‌های پسندیده‌ای که مردم شرق آسیا دارند خوردن غذاهایی ( مثل سوپ ) است که آب فراوان دارند. 

 


 

مصرف غذاهایی که دارای آب بیشتری هستند یا مصرف غذاها بهمراه سبزیجات یکی از منابع دریافت آب مناسب برای بدن است. آب کافی در غذاها کمک می‌کند با دریافت مواد مغذی احساس سیری را در زمان مناسب‌تری درک کنیم. می‌توانیم قبل از خوردن غذا مقداری آب را به آهستگی بنوشیم تا دستگاه گوارش‌مان آماده‌ی هضم بهتر غذا شود. دقت کنید لازم نیست در مصرف آب زیادی روی کنید تنها کافیست آب بدن را از طریق نوشیدن آب و خوردن غذاهای آب‌دار تامین کنید. 

 


 

 

۷. هیچوقت جلوی تلویزیون چیزی نخورید


 

وقتی روبروی تلویزیون نشسته‌اید یا در حال رانندگی چیزی می‌خورید، غذا دیگر غذا نیست! هر وقت غذا را در حالتی خوردید که کار دیگری می‌کنید حتی گوش کردن به اخبار یا بحث کردن با اطرافیان تان، به احتمال بسیار زیاد بیشتر از چیزی که باید بخورید می‌خورید. ۸ سال پیش در دانشکده پزشکی هاروارد آزمایشی انجام شد که نتایجش بسیار جالب بود. در این آزمایش از افراد لاغر خواسته شد در زمانی که اطراف‌شان سر و صدای زیاد یا نور زیادی وجود دارد غذا بخورند. افراد لاغر با حواس پرتی بیشتر مقدار بیشتری غذا خوردند. 

 


 

سپس در آزمایشی مشابه چند روز بعد به همان افراد لاغر اندام گفته شد در آرامش غذا بخورند. افراد لاغر در این آزمایش مقدار کمتری نسبت به قبل غذا خوردند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محققان کلید گمشده‌ی درست خوردن را توجه به آن چیزی که میخوریم می‌دانند.  


 

اگر آداب خوردن صحیح را رعایت نکنید حتی با گرسنگی ‌‌‌‌‌‌‌‌دادن به خودتان هم لاغر نمی‌شوید! وقتی می‌خواهید غذا بخورید صدای موسیقی را کم کنید. تلویزیون را خاموش کنید. تلفن همراه‌تان را بی صدا کنید و دور از دسترس‌تان قرار دهید. اگر باور نمی‌کنید که غذا خوردن یک رفتار مهم است که باید تحت کنترل ما باشد، هیچوقت لاغر نخواهید شد. 

 




۸. سامورایی شوید!



بارها درباره‌ی اینکه یکی از قدم‌های غذا خوردنِ صحیح آهسته خوردن است صحبت کرده‌ایم. اما حالا میخواهیم درباره‌ی یک ترفند بسیار جالب صحبت کنیم. وقتی به مردم شرق کره‌ی زمین نگاه کنیم افراد چاق کمتری می‌بینیم. اغلب مردم در کشورهایی نظیر ژاپن، چین، فیلیپین، تایلند و . . . اندام معمولی دارند. شاید فکر کنید به دلیل خوش‌شانسی، محل جغرافیایی یا غذاهایی که می‌خورند لاغر اندام هستند. اما یک نکته‌ی مهم وجود دارد. 

 



شرقی‌ها معمولا از وسیله‌ای به جز قاشق و چنگال برای خوردن استفاده می‌کنند. chopsticks دو عدد چوب باریک هستند که اغلب شرقی‌ها از آن برای خوردن غذا استفاده می‌کنند. شاید در فیلم‌ها یا سفر به شرق دیده باشید وقتی یک نفر با دوعدد چوب در حال خوردن یک کاسه سوپ است و بعد از اتمام غذا کاسه را از روی میز بر‌ می‌دارد، محتویات مایع داخل کاسه را سر می‌کشد. 

 



 

شرقی‌ها با اینکه مهارت خوردن غذا با دو چوب باریک را دارند اما به آهستگی غذا می‌خورند. خوردن غذا با دو چوب علاوه بر کاهش سرعت غذا خوردن باعث می‌شود تا در هر لقمه مقدار غذای کمتری در دهان بگذاریم. اینگونه راحت‌تر می‌توانیم غذا را به خوبی بجویم. 

 


 

لازم نیست مثل شرقی‌ها با chopsticks غذا بخوریم تنها کافیست از خوردن غذا با دو چوب باریک درس بگیریم.


۱. آرام غذا بخوریم. 

۲. هر لقمه را کوچک برداریم.

۳. بین هر لقمه غذا خوردن فاصله بگذاریم.


 

 

شما هم می‌توانید مثل یک سامورایی وزن کم کنید.

 

 

 

 

 



 

۹. بسوزید و بسازید

 



چاقی یک بیماری است که در دسته بیماری‌های التهابی قرار می‌گیرد. اگر کاری کنیم که التهاب را کاهش دهیم می‌توانیم با زحمت کمتری وزن کم کنیم. یکی از راه‌های کاهش التهاب در بدن مصرف مواد غذایی ضد التهابی است. 

 



فلفل سیاه، گشنیز و نعناع در تحقیقات مختلف اثر ضد التهابی خود را نشان داده‌اند. سبزی جعفری که عطر و بوی خوبی نیز دارد یکی از منابع بی‌نظیر ویتامین C است. فلفل سیاه التهاب را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر چربی‌های اضافه‌ی بدن را بسوزانید. توصیه به مصرف غذا یا ماده‌ی غذایی به این معنی نیست که در خوردنش زیاده‌روی کنید. فراموش نکنید که ما بدنبال تعادل در خوردن هستیم.


از دیگر سبزیجات کاهش دهنده التهاب می‌توان به هویج، اسفناج، کلم بروکلی، زنجبیل، برگ چغندر و تخم کرفس نیز اشاره کرد. 


 

 

۱۰. از قبل به فکر باشید



 

تا حالا شده وقتی می‌خواهید برای انجام یک کار مهم به بیرون بروید متوجه شوید کفش یا لباس‌هایتان تمیز نیستند و باید شُسته شوند؟ یا وقتی گرسنه می‌شوید و در یخچال را باز می‌کنید هیچ خوراکی سالمی پیدا نمی‌کنید که بتواند شما را در مسیر کاهش وزن کمک کند؟


 

آماده نشدن از قبل دلیل تنبلی نیست! بی برنامه‌ بودن و اهمیت دادن به چیزهایی که اهمیت کمتری دارند باعث می‌شود احساس تنبلی کنیم. تمام قهرمانان ورزشی که در تلویزیون آنها را می‌بینید و شاید به آنها غبطه بخورید یک عادت ساده دارند که حتی افراد تنبل هم می‌توانند آن را انجام دهند. اما این عادت ساده چیست؟


 

 

فکر کنید قرار است هر روز دو یا سه وعده غذا بخورید. اما هر روز وقتی موقع خوردن غذا که می‌رسد به خودتان می‌گویید : خوب حالا باید چی بخورم؟! همین سوال و بعد درگیر شدن ذهن ما با مسائل پیرامون غذا باعث می‌شود به جای پرداختن به اصل ماجرا یعنی خوردن غذا یا آماده کردن غذا، دچار استرس و تشویش شویم. قهرمانان از روز قبل برای امروز یا از اول هفته برای کل هفته اغلب غذاهایی که می‌خواهند بخورند را آماده می‌کنند. یعنی در مدت زمان کمی غذای یک روز آینده یا حتی یک هفته‌ی آینده را آماده می‌کنند. اما چطوری ؟


 

میتوانیم از ظرف‌هایی استفاده کنیم که برای نگهداری غذاها مناسب است. ظرف‌هایی که با بسته شدن آنها اجازه‌ی ورود هوا را به خود نمی‌دهند بهترین گزینه برای نگهداری غذا در یخچال است. بعضی از غذاها را میتوانید کامل بپزید یا نیم‌پز کنید و سپس در یخچال نگهداری کنید. مواد سالاد یا سبزیجات را در یک کیسه‌ی مخصوص که بسته می‌شود نگهداری کنید. می‌توانید سبزیجات را در بسته‌ها و در فریز نیز نگهداری کنید. 


 

 

تهیه‌ی غذای سالم برای ۳ یا ۷ روز در هفته کار را برای ما آسان‌ می‌کند. اینگونه دغدغه‌ی کمتری برای تهیه‌ی غذای سالم و خوشمزه خواهیم داشت. 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

این مطلب را بخوانید :  7 راز کاهش اشتها

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper