حفظ انگیزه‌ی کاهش وزن




حفظ انگیزه‌ی کاهش وزن

حفظ انگیزه‌ی کاهش وزن

 

اگر چاق باشید یا با کمی اضافه وزن بخواهید چند کیلوگرم وزن کم کنید متوجه می شوید که تا زمان کاهش وزن برای شما این اتفاق نیفتاده است. درباره چه اتفاقی صحبت می کنم؟ از بین رفتن یا فروکش کردن انگیزه‌ی کاهش وزن اتفاقی است که برای اغلب افراد می افتد.

 

سه روز رژیم می گیریم اما دوباره دست به خوردن های اشتباه در زمان اشتباه می زنیم. یا اینکه وقتی می شنویم که لاغرتر شده ایم این حس در ما شکل می گیرد که به هدف خیلی نزدیک شده‌ایم و اصطلاحا رژیم را شل ( کم اهمیت )  می گیریم. اما برای اینکه ثابت قدم باشیم و برای رسیدن به یک موفقیت عالی در کاهش وزن باید چه کاری انجام بدهیم ؟ چگونه مانند عمر یک پشه یک روزه خیلی سریع بی انگیزه نشویم ؟ باید چه چیزی را در نظر بگیریم تا مانند درخت سکویا ( چند هزار سال عمر می کند ) با انگیزه باشیم ؟ چه چیزی باعث می شود قدرت خطر کردن داشته باشیم وقتی می ترسیم ؟

 

۱. به دنبال معنا باشید 

اگر در کلاس مغز ضد استرس شرکت کرده باشید درباره یک نورولوژیست صحبت کردم به نام دکتر Viktor Frankl این انسان بزرگ که اهل اتریش است و در جنگ جهانی دوم در اردوگاه اسیران نازی به اسارت گرفته می شود. بعد از چند ماه به دلیل شرایط فوق العاده بد در اردوگاه افراد زیادی به دلیل عفونت، بیماری ، گرسنگی و کمبود ویتامین می مردند. پروفسور فرانکل مشاهده می کرد بعضی از انسان هایی که در همان اردوگاه هستند با همان شرایط دردناک زنده می مانند و زندگی می کنند. پروفسور فرانکل متعجب شده بود که خود چرا زنده است و چه چیزی باعث شده بود بعضی‌ها چنین مقاومتی داشته باشند و زنده بمانند؟!

آنچه پروفسور فرانکل به دنیا نشان داده چیزی شبیه به معجزه است. چیزی که باعث می شد انسان‌ها زنده بمانند مقاومت بدنی خیلی عحیب آنها نبود. چیزی که باعث شده بود انسان ها در آن شرایط سخت زنده بمانند ورزش کردن یا اضافه وزن زیادشان نبود. معمای زنده ماندن انسان ها در آن شرایط سخت معنای زندگی بود. معنای زندگی بعضی از اسیران چیزی جز عشق نبود. عشق به یک زن یا مرد فرق نمی کرد. عشق به والدین یا همسر تفاوتی نداشت. آنچه اهمیت داشت چیزی بود که آنها بخاطرش زنده ماندند. پروفسور فرانکل برای این زنده ماند تا به دیگران بگوید در آن اردوگاه با چه شرایط هولناکی مواجه بوده است.

چه دلیلی دارید که آنقدر مهم باشد که بخواهید برای رسیدن به چیزی بی وقفه و فوق العاده تلاش کنید؟ کسی را دوست دارید ؟ خودتان را دوست دارید ؟ اگر چیزی یا کسی در دنیا وجود ندارد که تعلق خاطر زیادی به آن داشته باشید نمی‌توانید برای رسیدن به هدف‌تان موفق شوید. معنای زندگی تان را پیدا کنید. سالها پیش معنای زندگی‌ام را پیدا کردم. رسالت من این بود که به دیگران کمک کنم و تا آخرین لحظه زندگی ام برایش تلاش می کنم.

 

۲. قدرت تنفر 

از صدای مجری اخبار به هر زبانی در دنیا متنفرم. اما اجازه نمی دهم این تنفر باعث شود وجودم پر از نفرت شود. نفرت به اندازه عشق قدرتمند است. نفرت در جان ( ذهن و جسم ) ما نفوذ می کند. نفرت ما را به انسان تحمل ناپذیری تبدیل می کند. کلام ما تلخ می شود و تفکرات منفی وجودمان را پر از بی انگیزگی می‌ کند. 

تنفر به ما می گوید تلاش ما بی فایده است. نفرت تمایل دارد هدف ها را بُکشد. کسی که قدرت نفرت را نادیده بگیرد غرق در موج تنفر می شود. نفرت باعث می شود انسان امروزی به یک موجود کم سواد اما کمال طلب تبدیل شود. کمال طلبی منفی آفت انگیزه است. چه چیزی باعث شده تا بخشی از وجودتان را تنفر بگیرد ؟! اگر جستجو کنید به بخش های تاریک و پنهانی می رسید.از خودتان بپرسید آخرین بار نسبت به چه کسی احساس بدی داشته اید؟ بسیاری از انسان ها نسبت به خود بیشتر حس تنفر را دارند. اگر خواسته ای دارید برای رسیدن به آن به جای تنفر از چیزهای بد باید عشق ورزیدن را بیاموزید.

 

۳. قدرت عشق ورزیدن 

عشق مانند نفرت قابل تغذیه شدن است. لازم نیست انسان آگاه یا عالمی باشید تا بلد باشید عشق یا نفرت را تغذیه کنید تا رشد کنند. ویژگی های مربوط به عشق و نفرت ذاتی هستند. ذهن ناآگاه به راحتی فریب می خورد. پچ‌پچ های متقاعد کننده از حرف های دیگران گرفته تا تفکرات خودآیند منفی باعث اغوای ما می شوند. برخی با ابراز عشق ما را فریب می دهند و برخی با کاشتن بذر نفرت ما را تسخیر می کنند. 

قدرت عشق ورزیدن زمانی شروع به رشد می کند که یک قانون را به خوبی بدانید. زمان محدود است و هیچگاه حد عالی وجود ندارد. زمان برای زندگی با عشق محدود است و نفرت زمان را از ما می گیرد. وقتی این حقیقت را درک کنیم که تنها برای عشق ورزیدن به وجود خودمان وقت داریم، کمتر حس تنفر می کنیم. همین که هر لحظه برای بهتر شدن تلاش کنیم عالیست. Beyonce خواننده مشهور آمریکایی می‌گوید همه ما به یک اندازه وقت داریم اما انسان های موفق  وقت‌شان را برای تنفر خرج نمی کنند. زمانی درک‌ می‌کنید چقدر به خودتان عشق می ورزید که شکست می خورید. آنگاه تنفر وجودتان را می گیرد یا به خودتان می گویید از اشتباهاتم درس می گیرم و مسیر را اصلاح می کنم ؟

لاغر شدن اولین و ساده ترین قدم رسیدن به موفقیت است. لاغر ماندن نیازمند دانستن قانونی بزرگ است. قانون شکستگی . این قانون که در کتاب راز کاهش وزن درباره اش نوشتم به‌ ماندگاری و عدم ماندگاری می‌پردازد. هیچ چیز در دنیا همیشگی و ماندگار نیست. وابستگی بیش از حد به یک وسیله یا شخص تا حدی که نبودنش اندوه سنگینی به بار بیاورد باعث بیماری های روحی شدیدی می شود. اضطراب و نگرانی از عدم وجود چیزی که روزگاری به آن عشق می ورزیدیم باعث برهم خوردن تعادل در زندگی می شود. حال این سوال را از خودتان بپرسید در کفه ترازوی عشق ورزی کدام کفه پایین تر است ؟ کفه نفرت و حسرت و بی انگیزگی یا کفه عشق ورزی و امید و انگیزه ؟

 

۴.راه خودتو برو ! 

میانگین عمر انسان ۷۰ سال است که بیش از ۲۵ سال را در خواب می گذراند. از ۵۰ سال باقی‌مانده بیش از ۱۵ سال از عمرش را کار می کند تا بتواند بهتر زندگی کند. طی ۳۵ سال زندگی مدت زمان زیادی نزدیک به ۲۵ سال از آن را صرف کارهای شخصی مثل غذا خوردن و آشامیدن و استحمام می‌کند. تقریبا عمر‌ مفید هر انسان ۱۰ سال است. تصمیم شما چیست ؟! میخواهید در این ۱۰ سال عمر مفیدتان چه کار کنید ؟! در صفحات زرد شبکه های اجتماعی خودتان را مشغول می کنید یا در زندگی دیگران فضولی می کنید؟ میخواهید فرد موفقی شوید؟ فردی که به رویاهایش می رسد انسانی است که قدرشناس وقت و زمانی است که هر لحظه از دست می‌رود. هر روز ۸۶۴۰۰ ثانیه است شبیه به ارزشی است که در اختیار شما قرار می گیرد. از این ارزش گرانبها چگونه استفاده می کنید؟ 

در زندگی رسیدن به اهداف عالی همیشه هزینه هایی دارند اما با ارزش‌ترین هزینه زمانی است که در اختیار داریم. اطراف‌تان را چه کسانی پر کرده‌اند؟ افرادی که می‌خواهند با شما خوش بگذرانند؟ افرادی که به وقت شما احترام نمی‌گذارند؟ همین حالا به اندازه کافی زمان خوبی برای تصمیم گیری درباره انسان‌هایی است که با آنها در رابطه هستیم. اگر دوست‌تان درک نمی کند که شما برای رسیدن به رویاهایی که دارید در حال خرج کردن هزینه ای با ارزش به نام وقت هستید، کافیست راه خودتان را بروید. 

 

۵.هزینه لاغر ماندن 

لاغر ماندن هزینه اش به اندازه لاغر شدن بالاست. می‌خواهم به یکی از پر هزینه ترین اتفاقات لاغر ماندن اشاره کنم.

 

 خداحافظی با دوستان

دوستان می توانند انسان‌های همدل و مهربانی باشند که به ما برای رسیدن به اهداف‌مان کمک می‌کنند. مشاهده و ارزیابی درباره رفتار دوستان صمیمی که مدت زمان زیادی با آنها می گذرانیم به ما کمک می کند تصمیمات مهمی برای ادامه رابطه با دوستانمان بگیریم. در اطرافم دوستانی داشتم که رابطه دوستی را تنها در زمان خوردن غذا با ارزش می دانستند. این باور شبیه به ارزشی بود که از طریق خانواده به آنها آموخته شده بود. هرگاه تلفن همراهم زنگ می خورد و نام یکی از این دوستان روی صفحه نورانی اش نمایان می شد نگران می شدم. این اتفاق یعنی یک مهمانی پر از غذاهای ناسالم و چاق کننده که باعث می شد برای چند روز دچار ناراحتی پس از خوردن شوم. همانطور که می دانید عذاب وجدان بدترین اتفاق بعد از خوردن‌هایی است که در آن زمان نباید چیزی می خوردید. بنابراین اولین هزینه ماندگاری کاهش وزن خداحافظی با بعضی از دوستان‌تان است. این رفتار به نظر سخت اما با ارزش است.

 

تجربه ای از دوره جزیره کاهش وزن 

 

چندسال پیش دوپسر بچه به واسطه والدین‌شان در دوره آموزشی جزیره کاهش وزن ثبت نام کردند. بعد از گذشت سه جلسه متوجه مشکلی شدم‌. یکی از این پسر بچه ها با انگیزه و دیگری کاملا بی انگیزه و شوخ طبع بود. این دو همکلاسی بودند و یکی از آنها دیگری را ترغیب می‌کرد برای خوردن بستنی هر روز به بستنی فروشی محل‌ بروند. وقتی پسر با انگیزه داستان را تعریف کرد، آنها را از رفتار اشتباه و پرخطرشان آگاه کردم اما پسر بی انگیزه تمایل داشت که رفتارشان باعث نمی شود مشکلی برای کاهش وزن‌شان به وجود بیاید. یک جلسه خصوصی با پسر با انگیزه و والدینش در نظر گرفتم و از آنها خواستم تا رابطه خود را با پسر بی انگیزه قطع کنند. این کار سخت بود اما ارزش کسب سلامتی را داشت. 

گاهی تنها دلایل کافی برای رسیدن به رویایی که داریم باعث می شود عملکرد خوبی داشته باشیم. اگر متوجه درد و رنج حاصل از چاق شدن باشیم و به آن فکر کنیم یا اگر متوجه شویم با هر بار پرخوری و خوردن اشتباه در زمان نامناسب ( حتی کوچک ) در حال ارضا تنها بخشی از خواسته های کوتاه مدت خود هستیم، در حال نادیده گرفتن رنج درونی هستیم، می توانیم به بلوغی در ذهن خود برسیم. بلوغ در ذهن به مرور زمان با آموختن و اجرا کردن آموخته ها به وجود می آید.

 

۶. ایمان داشته باشید

افراد زیادی در دنیا بر این عقیده هستند که با شمارش کالری ها و حساب کردن ورودی غذا و خروجی غذا ( کالری سوزی ) می توانند وزن‌شان را کنترل کنند. این باور در ذهن بسیاری از انسان های دچار اضافه وزن یا با وزن طبیعی چنان شکل گرفته است که کاملا به اعتقاد خود ایمان دارند. روزی از یک فیلسوف می پرسند حاضری به خاطر اعتقاداتی که داری کُشته شوی؟ اون در پاسخ می گوید ” هرگز ” زیرا ممکن است چند سال دیگر به این نتیجه برسم که اشتباه فکر می کردم.

بیش از ۶۰% جامعه ما را افرادی با اضافه وزن تشکیل داده اند و اغلب این جامعه بزرگ تصور می کنند با شمارش کالری بیسکویت می توانند از اضافه وزن یا ابتلا به دیابت و چربی خون جلوگیری کنند. برخی تصور می کنند با خوردن کم یا غذاهایی که خود فکر می کنند سالم هستند می توانند به وزن دلخواه دائمی برسند. اما چرا برخی که کالری ها را شمارش می کنند لاغر می شوند؟ پاسخ ساده است . قدرت ایمان داشتن به این سبک کاهش وزن و تغییر بسیاری از مواد غذایی برای کوتاه مدت باعث لاغری کوتاه مدت می شود. این تغییر همیشگی نیست. زیرا با شمارش کالری ها ما نشان می دهیم به این ایمان داریم که خود توانایی درک صحیح موقعیت های مناسب برای غذا خوردن را نداریم . این رفتار از باوری حاصل می شود که به ما می گوید علم کافی نسبت به غذاها نداریم و به جای اینکه تغذیه صحیح را بیاموزیم به دنبال وزن کردن غذاهایی هستیم که تنها کالری آنها چاق کننده نیستند.

زمانی می توانیم همه چیزهای مربوط به خودمان را به سمت رشد و پیشرفت تغییر دهیم که باور کنیم تغییر به مرور زمان اتفاق می افتد و به رفتارهای ما ارتباط دارد. انسان با میزان آگاهی بسیار کمتر از چیزی که فکر می کند با دنیای اطراف در ارتباط است. تصورات و تفکرات ما درباره خودمان به اندازه دیگران محدود است و اگر فکر می کنیم دانستن اسراری درباره زندگی‌مان باعث می شود بهتر خودمان را بشناسیم در اشتباه هستیم. برای شناخت کافی خودمان باید درباره‌ی ذهن و تفکرات‌مان بیشتر بیاموزیم. دوره ۱۵ جلسه ای دوره آموزشی معماری اراده و اعتماد به نفس به شما کمک می کند قدم بزرگی در شناخت و رشد شخصی خود داشته باشید.

 

 

این مطلب را بخوانید :  چطوری کمتر هوسِ غذا کنم؟

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper