رژیم غذایی یویو چیست و با بدن تان چه می کند؟




رژیم غذایی یویو چیست و با بدن تان چه می کند؟

رژیم غذایی یویو چیست و با بدن تان چه می کند؟

نکته اول: وزن خیلی بالا و پایین می رود

شاید این داستان را شنیده باشید که خیلی از افراد برای مدت زمان خاص و کوتاهی رژیم غذایی را شروع می کنند.این رژیم های غذایی تنها با هدف کم کردن وزن برای رسیدن به یک اندام رویایی است.این اندام رویایی قرار است در یک زمان خاص مثل تابستان برای رفتن به کنار دریا یا در یک مجلس عروسی برای نشان دادن تیپ ظاهری خاص باشد.افرادی که چنین رژیم های غذایی را می گیرند زیاد چاق یا لاغر می شوند.مشکلی که وجود دارد این است که تنها به سایز شکم افراد صدمه ای وارد نمی شود، بلکه اثرات رژیم های غذایی یویو بر روی مو، پوست، استخوان ها و بافت های دیگر بدن به مرور زمان بروز خواهد کرد.

 493ss_thinkstock_rf_yoyo

نکته دوم: چاق اما کم چرب!

در واقع فرقی نمی کند که برای کاهش وزن از چه رژیمی استفاده می کنید زیرا همه رژیم های غذایی تنها برای یک مقطع کوتاه نتیجه بخش هستند.رژیم های فاقد چربی، رژیم های اتکینز که شامل چربی و پروتئین زیاد است یا رژیم های فاقد گلوتن و گیاهخواری، همگی تنها برای یک مدت زمان خاص اجرا می شوند و بعد از گذشت چند ماه یا چند سال دیگر آن طوری که گفته می شود کار نمی کنند.اگر باور ندارید از خودتان بپرسید ۵ سال پیش چه رژیمی می گرفتید؟ ۳ سال پیش چطور؟

سازمان بهداشت جهانی با بررسی همه رژیم های غذایی به این نتیجه رسیده است که رژیم های غذایی فقط برای کوتاه مدت کار می کنند و اثر مخرب یویو دارند.

نکته سوم: زیاد شدن میزان گرسنگی

یکی از بزرگترین تولید کنندگان هورمون در بدن انسان بافت چربی است.این بافت هورمونی به نام لپتین ( هورمون سیری ) را تولید می کند.افرادی که همیشه تحت رژیم های غذایی محدود کننده هستند دچار کمبود ترشح لپتین و بالا رفتن سطح گرسنگی در بدن شان می شوند.بدن در این حالت تصور می کند باید انرژی خود را در سطح پایینی نگه دارد زیاد به خوبی غذا به بدن نمی رسد.بنابراین فردی که از رژیم های غذایی یویو استفاده می کند به مرور زمان سخت تر وزن از دست می دهد و با مصرف کالری کمتر راحت تر چاق می شود.

 493ss_thinkstock_rf_leptin_illustration

نکته چهارم: چربی بیشتر و عضله کمتر

وقتی با رژیم های یویو وزن کم می کنید به دنبال کاهش وزن سریع، حجم بیشتری از عضلات شما کاهش پیدا می کنند.کاهش عضله به معنی کمتر شدن سوخت و ساز بدن است.ماهیچه ها به راحتی ساخته نمی شوند و احتیاج است که فرد فعالیت های مناسبی داشته باشد.وقتی رژیم غذایی یویو می گیرید و لاغر می شوید پروسه چاق شدن تان باعث می شود به راحتی بدن تان چرب تر شود و عضلات کمتری نسبت به قبلا دریافت می کنید.این مشکل با بالاتر رفتن سن حادتر می شود.

نکته پنجم: تغییراتی در عمق بدن تان

وقتی وزن تان کم می شود به طور معمول بدنتان در حال از دست دادن چربی های احشایی ( داخل بدن ) و از دست دادن چربی های سطحی تر است.این اتفاق بعد از بازگشت وزن بدن تان به حالت قبل ( چاق شدن ) سبب بروز التهاب های بیشتر در بدن می شود.بدن به انسولین مقاوم تر می شود و به قلب تان فشار می آید.ژن هایی که باعث بزرگ تر شدن قلب هستند فعال می شوند و در بلند مدت اثرات مخرب زیادی بر روی بدن تان می گذارند.

نکته ششم: پیوند بین استرس و چاقی

کاهش وزن های سریع که به دلیل رژیم های غذایی یویو اتفاق می افتد، آسان نیستند.هر قسمت از بخش های این رژیم های غذایی یعنی بخشی که می خواهید در آن وزن کم می کنید و بخشی که کمتر به آن توجه می کنید یعنی رها کردن رژیم های غذایی، با ذهن شما بازی می کنند.افزایش سطح کورتیزول، هورمون استرس باعث می شود تا همیشه احساس بدی داشته باشید.وقتی یکدفعه میزان کالری مصرفی را پایین می آورید یا یکسری از مواد غذایی را اصلا استفاده نمی کنید، باعث افزایش کورتیزول می شود. افرادی که نمی توانند اعصاب شان را کنترل کنند به معنی بالا رفتن کورتیزول و تمایل افراد به خوردن بیشتر است.اینگونه هر بار که وزن تان را پس از یک رژیم یویو زیاد می کنید چربی های بیشتری در اطراف شکم تان ظاهر می شود.احتمال بروز بیماری های قلبی و دیابت در چنین رژیم هایی بیشتر می شود.

نکته هفتم: راهی برای خوردن و خوش اندام بودن

در واقع رژیم های یویو برای همه افراد به یک شکل مشکل آفرین نیست و یکدفعه عوارض خود را نشان نمی دهد.عوارض این رژیم های غذایی شبیه به کشیدن خیلی آهسته یک گروه کش پلاستیکی قوی و محکم است که یکی یکی پاره می شوند.در واقع رژیم های یویو در جهان بیشترین سهم را در بین جوانان ها مخصوصا دختران دارند.افراد نوجوان و مسن نیز از چنین رژیم هایی پیروی می کنند اما به طور معمول بیشتر از جوانان در این نوع رژیم های غذایی شکست می خورند.

 493ss_thinkstock_rf_variety_of_food

نکته هشتم: رابطه با بیماری های قلبی

دانشمندان دقیقا مطمئن نیستند کدام عامل در رژیم های غذایی یویو دلیل اصلی بروز بیماری های  قلبی و عروقی است.اما در واقع نتایج آزمایش ها بر روی افرادی که رژیم های غذایی یویو دارند اصلا خوب نیست.برگشت وزن به حالت قبل ( چاق تر شدن ) باعث تنش های بیشتری در قلب و عروق شماست.یک مطالعه بزرگ بر روی افراد میانسال و مسن نشان داده است افرادی که کاهش وزن و افزایش وزن زیاد دارند یعنی زیاد وزن کم می کنند و دوباره چاق می شوند، بسیار بیشتر در معرض مشکلاتی مانند حمله قلبی، آنژیو و سکته مغزی می باشند.نوسانات بزرگتر این خطر و احتمال را به مراتب بیشتر می کند.

 493ss_thinkstock_rf_man_holding_chest

نکته نهم: رابطه با سنگ کیسه صفرا

طبیعی است که نام سنگ کلیه را شنیده باشید.کیسه صفرای شما نیز می تواند سنگ بسازد.بنابراین کاهش وزنی که بسیار سریع اتفاق می افتد شبیه یک یک چرخه هر بار احتمال سنگ سازی کیسه صفرا را بیشتر می کند.اینگونه اگر فردی بعد از کاهش وزنی سریع دوباره شروع کند به خوردن ( مخصوصا غذاهای خیلی چرب و بدون فیبر ) این احتمال که به سنگ کیسه صفرا مبتلا شود بیشتر می شود.

نکته دهم: خوردن و باکتری ها داخل شکم

روده های شما پر هستند از میکروب هایی که کارشان تنظیم فعالیت های مختلفی مانند هضم کردن غذا و استفاده از مواد مغذی است.رژیم های غذایی یویو باعث برهم خوردن تعادل این میکروب ها ( باکتری ها ) می شود.از آنجا که وجود این میکروب ها باعث سلامت بخش ها و بافت های مختلف بدن مانند قلب می شود و از نظر روانی تنظیماتی را در بدن انجام می دهند، رژیم های غذایی یویو سبب بروز مشکلاتی برای باکتری های روده ای می شوند.

 493ss_thinkstock_rf_gut_bacteria

نکته یازدهم: تنوع دوست شماست

وقتی به برنامه غذایی ورزشکاران یا افراد خوش اندام نگاه می کنید متوجه وجود تنوع در درشت مغذی های خوراکی ( کربوهیدرات – پروتئین – چربی ) مصرفی آنها می شوید.هنگامی که بتوانید از همه گروه های غذایی مصرف کنید بدن تان بهتر کار می کند اما در رژیم های غذایی یویو که با کاهش میزان زیاد قند یا چربی همراه است، فرد چاق از نظر غذایی دچار وسواس هایی می شود که در زمان برگشت به حالت خوراکی قبل این وسواس ها باعث آزار ذهنی و از طرفی ولع شدید در خوردن می شود.اگر فرد چاق دسته بندی صحیحی از مواد غذایی برای مصرف نداشته باشد نمی تواند مواد غذایی مورد نیازش را به شکل مناسبی تامین کند.

نکته دوازدهم: افتادن در دام رژیم های یویو

 برخی دانشمندان بر این عقیده هستند که رژیم های غذایی یویو نمی تواند به سلامتی صدمه بزند و برخی دیگر بر این عقیده اند که رژیم های غذایی یویو سبب بروز مشکلاتی مانند سرطان در دستگاه گوارش می شوند.نتایج حاصل از تحقیقات پیچیده است اما اغلب دانشمندان بر این عقیده هستند که افتادن در دام رژیم های غذایی یویو سبب بروز مشکلاتی از نظر روانی می شود.به شکلی که افراد به این سبک از رژیم غذایی عادت کرده و همیشه در حال چاق و لاغر شدن خواهند بود.آسیب هایی که این رژیم های غذایی به افراد می زند گاهی جبران ناپذیرند مانند مشکلاتی که می تواند برای کبد به وجود بیاید.

نکته سیزدهم: تغییر ذهن شما

برای داشتن سلامتی بهتر است اول از ذهن تان شروع کنید.تعیین کردن یک هدف واقعی و بلند مدت که از اهداف کوچک در کنار یکدیگر ساخته شده است کمک می کند تا بتوانید خیلی راحت تر وزن تان را کاهش دهید.وقتی می خواهید ۱۰ کیلو گرم لاغر شوید، باید هدف تان را برای ۱۰ هفته تعیین کنید و در نظر بگیرید که طی هر هفته اگر یک کیلو از دست بدهید شما را به هدف تان می رساند.این تغییر کوچک و تفسیر در ذهن تان کمک می کند تا راحت تر مسیر کاهش وزن را طی کنید.

یکی دیگر از هدف های مهم و خوبی که باید بیاموزید این است که درک کاملی از احساسات تان داشته باشید و بتوانید آنها را تفسیر کنید.وقتی بدانید کاهش سرعت غذا خوردن علاوه بر کاهش وزن همراه با لذت بردن از خوردن غذا همراه است می توانید کاهش سرعت غذا خوردن را هدفی کوتاه مدت در نظر بگیرید تا طی یک هفته احساس سبکی بیشتری کنید.

 493ss_thinkstock_rf_weight_loss_journal

نکته چهاردهم: پشتیبان تیمی داشته باشید

شاید فکر کنید پشتیبان می تواند اراده شما را تقویت کند اما مسئله فقط اراده داشتن نیست.وقتی می خواهید وزن از دست بدهید کار آسانی ندارید.موانع روانی کاهش وزن و موانع رفتاری کاهش وزن کم نیستند.وقتی با فرد آگاهی صحبت می کنید که سابقه خوبی در مشاوره دادن دارد یا پزشکی که می تواند برای شما وقت بگذارد، بهتر می توانید اشتباهات تان را شناسایی کنید.مشاوره با یک متخصص می تواند به عنوان یک شتاب دهنده عمل کند.اینگونه فردی وجود دارد که می تواند عملکرد شما را ردیابی کند و مراقب تان باشد.اینگونه قوی تر جلو می روید.

منبع: webmed

این مطلب را بخوانید :  چرا دورهمی خوردن چاق می کند؟

۴ نظر

۴ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  • سهیلا تهرانی گفت:

    ممنونم از مقاله خوب تون.
    لطفا درباره کنترل گرسنگی و ولع هم مقاله بنویسید ما استفاده می کنیم.

  • اسیر پرخوری گفت:

    من پس از ۳ بار رژیم و بازگشت با وزن بیشتر به این نتیجه رسیدم که باید دنبال تغییر سبک زندگی بود و تا وقتی که کسی و منبعی رو نتوانم پیدا کنم که در این زمینه کمکم کنه رژیم نمیگیرم. چه فایده ای داره وقتی حرص و ولع آدم بیشتر میشه؟چطوری یاد بگیرم که چشمم رو از غذا سیر کنم؟
    و فکر میکنم که باید یک روانشناس هم در کنار متخصص تغذیه باشه. اگر چنین جایی رو سراغ دارید ممنون میشم بهم اطلاع بدید.

  • nrgs28rooz گفت:

    لایک. منم احتیاج به شروع دوباره دارم

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper