غذاهای بد که برای کاهش وزن مفید هستند




غذاهای بد که برای کاهش وزن مفید هستند

چه غذاهای چاق کننده ای لاغر می کند؟

اگر احساس بدی سراغ شما آمد کاملا حق با شماست. ما مورد هجوم اطلاعات اشتباهی هستیم که به ما می گوید اگر یک غذا را بخوری لاغر می شوی و اگر یک غذای دیگر را بخوری حتما چاق می شوی! این دست توصیه ها اغلب با هدف کسب درآمد بیشتر منتشر می شود. افراد زیادی هستند که هر غذایی می خورند اما هنوز لاغر هستند. یکی از درشت مغذی هایی که سالهاست به عنوان عامل چاقی معرفی می شود کربوهیدرات ها هستند. با این استدلال که کربوهیدرات عامل اصلی چاقی است افراد زیادی مصرف کربوهیدرات ها را به شکل وسواس گونه ای کاهش داده اند.

تجربه و تحقیقات نشان داده است که در دوران کاهش وزن تفکرات وسواس گونه به برخی از غذاها باعث شکست خوردن اغلب افراد می شود. این باور که یک غذا خیلی خوب و یک غذا بسیار بد است باعث اختلال در فکر کردن و اختلالات خوردن می شود. در این مقاله به دنبال این نیستیم که بگوییم همه غذاها و هر چیزی که می توانیم بخوریم خوب هستند بلکه ما می دانیم موادغذایی فرآوری شده تا چه میزان التهاب زا و آسیب زا هستند. در ادامه یاد می گیریم غذاهایی که  فکر می کردیم عامل اصلی چاقی هستند چگونه می توانند در دوران کاهش وزن به ما کمک کنند.

۱. سیب زمینی

سیب زمینی یکی از مهمترین مواد غذایی است که در تمام دنیا و به شکل های مختلف طبخ و توزیع می شود. سیب زمینی در لیست مواد غذایی سیر کننده قرار دارد و یکی از غذاهای فوق العاده محبوب بین ورزشکارانی است که به دنبال یک انرژی سریع تا میان مدت هستند. اگر می خواهید به راحتی چاق شوید میتوانید هر روز یک بسته چیپس بزرگ بخورید. اما اگر می خواهید لاغر شوید نوع طبخ سیب زمینی بسیار مهم است. تحقیقات بر روی افراد زیادی نشان می دهد وقتی سیب زمینی را آبپز می کنید باعث سیری طولانی تری می شود. سیب زمینی بیشتر از موز پتاسیم بدن شما را تامین می کند و منبع خوبی از ویتامین ب ۶ و ویتامین سی است.

۲. پاستا

مطالعات روی افرادی که از رژیم های غذایی با شاخص گلایسمی پایین ( اثرگذاری کمتر غذا روی قند خون ) استفاده می کردند نشان می دهد یکبار مصرف کردن پاستا در هر هفته به میزان متوسط آسیبی به کاهش وزن نمی زند. در این تحقیق به مدت ۶ هفته در هر هفته یکی از وعده ها به پاستا که از گندم کامل ( بهمراه سبوس ) تهیه شده بود اختصاص یافت. افراد تحت نظر بدون مشکل وزن خود را کاهش دادند. پاستا مانع کاهش وزن نشد. اما این را فراموش نکنید که اگر از پاستا به مقدار زیاد و از نوع بدون سبوس آن استفاده کنید باعث اختلال در عملکرد و کاهش وزن می شود. وقتی می خواهید لاغرتر شوید در مصرف ماکارونی میانه رو باشید.

۳. آجیل ها

آجیل ها دارای کالری و چربی زیادی هستند اما برای کاهش وزن لازم نیست مصرف آجیل را قطع کنید. تحقیقات نشان می دهد که زنانی که هر هفته ۲ بار یا بیشتر آجیل مصرف می کنند تقریبا ۲۵% لاغرتر از زنانی هستند که اصلا آجیل نمی خورند. وجود چربی های مفید و فراوان در دانه های آجیل باعث احساس سیری طولانی تر می شود و تحقیقات نشان داده برخی از این آجیل ها مانند بادام درختی به دلیل وفور امگا ۳ باعث می شود تا تاب آوری افراد در برابر سختی ها بیشتر شود.

مصرف چند دانه آجیل برای میان وعده انتخاب مناسب تری نسبت به مصرف زیاد مواد غذایی حاوی شِکر و آرد است. میانه روی را فراموش نکنید.

۴. پنیر

پنیر کلسیم زیادی دارد. مصرف پنیر به تعادل سطح سروتونین در بدن کمک می کند. سطح مناسبی از سروتونین خلق و خوی ما را تنظیم  می کند. پنیر به طور معمول برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند یک منبع خوب لبنیات است. در دوران کاهش وزن می توانید از مقداری پنیر در کنار سبزیجات تازه یا در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

۵. قهوه

اگر میخواهید انرژی خوبی داشته باشید شاید بد نباشد قهوه بنوشید. هر روز به تعداد کافی‌شاپ ها یا افرادی که یک دستگاه قهوه ساز در خانه دارند افزوده می شود. یک فنجان قهوه‌ی دم کشیده و تازه در طول روز می‌تواند انرژی مورد نیاز برای یک روز پر کار را برای شما تامین کند. تحقیقات نشان داده که کافئین بعنوان یک محرک عصبی می تواند روند سوختن چربی در بدن را بهبود ببخشد. اما اگر به قهوه ای که می‌خورید شکر یا خامه اضافه کنید و این روند را هر روز تکرار کنید می تواند یک مانع سر راه کاهش وزن‌تان باشد. بنابراین قهوه را بدون افزودنی بنوشید.

۶. برنج

برنج یک منبع خوب کربوهیدرات بعد از سیب زمینی است. خبز خوب اینکه ما هنوز می توانیم برنج بخوریم و لاغرتر شویم. اگر بتوانیم برنج قهوه‌ای تازه تهیه کنیم میتوانیم فیبر بیشتر، ویتامین‌های ب۱ و ب۶، منیزیوم، سلنیوم، فسفر و منگنز مناسبی  دریافت کنیم. هر چند اگر برنج سفید که بسیار رایج‌تر است در دسترس ما باشد نیز میتوانیم از آن استفاده کنیم. اگر در فرهنگ غذایی خانواده‌‌ی شما برنج جایگاه ویژه ای دارد و در طول هفته بیش از ۴ روز برنج می خورید بهتر است در مصرف برنج بازنگری کنید. اگر فردی از اعضای خانواده‌ی شما از داروهای کاهش قند خون استفاده می کند بهتر است مصرف برنج را به حداکثر دو یا سه وعده متعادل در هفته کاهش دهید. 

۷. شکلات 

شکلات عاشقان زیادی دارد. اما یکی از دلایل مهمی که شکلات را به یک خوردنی خوشمزه تبدیل می کند ترکیب فوق العاده خوشمزه‌ی کاکائو و شکر است. ترکیبی اعتیاد آور که باعث شده شرکت‌های تولید شکلات در سوئیس به بزرگترین کارخانه‌های اروپا تبدیل شوند. در ایران نیز عاشقان شکلات پول زیادی برای خریدن شکلات می پردازند. 

یکی از نگرانی‌های ما در دوران کاهش وزن این است که چگونه میتوانیم از طعم خوشمزه‌ی شکلات چشم پوشی کنیم. اما نگران نباشید. کاکائو ماده‌ی اولیه‌ی شکلات دوست تناسب اندام است. مصرف شکلات تلخ با کیفیت و تازه در دوران کاهش وزن نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه به مدیریت احساس گرسنگی، کنترل اشتها و کاهش وزن منجر می‌شود. تعادل را در مصرف شکلات برقرار کنید تا وزن کم کنید و از طعم فوق‌العاده آن بهرمند شوید.

۸. ذرت بو داده 

ذرت بو داده یکی از معروفترین تنقلات است. ذرت بو داده ( popcorn ) یار همیشگی ما در زمان تماشای فیلم است. برخی بر این باور هستند که مصرف ذرت باعث اضافه وزن می شود. اما مصرف ذرت پخته شده در کنار دیگر مواد غذایی که در ظرف غذا قرار می دهیم یک غذای عالی است. 

ذرت بو داده حاوی فیبر خوبی است. اگر بتوانید هنگام طبخ و تهیه این خوراکی خوشمزه از ترفندهایی برای مصرف روغن و نمک کمتر استفاده کنید می توانید یک میان وعده‌ی سالم و مقوی در دوران کاهش وزن نوش جان کنید. 

۹. شیر پرچرب

شیر کامل شیر پرچربی است که آن را جوشانده باشیم. اغلب نوشیدنی هایی که در بازار بصورت بسته بندی و با نام شیر بفروش می رسد اغلب شیر ناکامل و فرآوری شده است. 

معمولا برای خوش طعم کردن شیرهای کم‌چرب از افزودنی‌ها و طعم دهنده‌ها استفاده می‌کنند. شیرهایی که فرآوری می‌شوند اغلب خاصیت خود را از دست می‌دهند. 

تحقیق بر روی افرادی که یک رژیم طبیعی داشته‌اند نشان می‌دهد که مصرف لبنیات کامل که چربی متعادلی دارند نه تنها باعث اضافه وزن نمی‌شود بلکه به کاهش وزن کمک می‌کند.

نتیجه گیری

وقتی فکر می کنیم که یک غذا پرکالری یا یک غذا کم کالری است، دچار اشتباه می شویم. رایج ترین دلیل این اشتباه بزرگ این است که تصور می کنیم چون یک غذا کالری زیادی دارد عامل چاقی و یک غذای با کالری پایین عامل لاغری است. این باور ریشه در اطلاعات غلط دارد که از گذشته به ما رسیده و اکنون افراد زیادی در شبکه های اجتماعی با بیان این اطلاعات ناکامل به دنبال سواستفاده از مخاطبان خود هستند.

نه کالری کم غذا دلیلی بر خوب بودن و نه کالری زیاد غذاها دلیل بر بد بودن غذاها هستند. آنچه بسیار مهم است اثرگذاری هر ماده غذایی بر بدن ما می باشد. اگر غذایی کالری کم داشته باشد و ما در مصرف کردن غذای کم کالری زیاده روی کنیم چاقتر از قبل می شویم.

می توانیم گاهی از آنچه دوست داریم بخوریم، تعادل را برقرار کنیم و انتظار داشته باشیم تا لاغرتر شویم. بنابراین هر چیزی که می شنوید به راحتی باور نکنید. آزمون و خطا کنید تا یاد بگیرید.

این مطلب را بخوانید :  ۱۰ میان وعده عالی برای لاغر شدن

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper