لواشک و آب میوه ها میوه نیستند




لواشک و آب میوه ها میوه نیستند

لواشک و آب میوه ها میوه نیستند

ترشی ها لاغر نمی کنند؟ این سوال جدی در زمینه کاهش وزن است که گاهی نادیده گرفته می شود.وقتی می خواهید به هدفی مانند کاهش وزن دست پیدا کنید باید به مسائل زیادی توجه کنید.توجه نکردن به خیلی از رفتارها یا انتخاب غذا در دوره کاهش وزن گاهی برای چاق ها گران تمام می شود.مسیر کاهش وزن صحیح پر از دست انداز های ذهنی است که رفتارهای خوردن را تحت تاثیر قرار می دهد.ممکن است یک هفته همه چیز عالی بوده باشد اما بعد از یک هفته وقتی روی ترازو می روید بخاطر کم نشدن وزن یا حتی کم نشدن سایز بدنتان شوکه شوید.گاهی انتخاب اشتباه یک وعده کوچک مسیر رسیدن شما به اندامی کم چرب تر را وارد دست انداز های بدی می کند.اینگونه بعد از چند هفته دچار سرخوردگی می شوید و تصور می کنید همه تلاش های تان بی نتیجه بوده یا نتیجه ای که گرفته اید ارزش این همه دردسر را نداشته است.در این مقاله می خواهیم یکی از اشتباهات رایج در مسیر کاهش وزن را بررسی کنیم.

فکر کنید در حال رانندگی هستید و حالا دلتان آب آلبالوی ترش و کمی شوری می خواهد.بهترین انتخاب این است که آب آلبالو در دست بگیرید و بنوشید یا آلبالوی تازه بخورید؟ بسته به شرایط ( در حال رانندگی ) داشتن یک لیوان آب آلبالو خیلی راحت تر و خوردنش خیلی لذت بخش تر است . حالا همه این شرایط را در زمانی که می خواهید وزن کم کنید در نظر بگیرید.آیا هنوز هم آب آلبالو شما را به همه اهداف تان  می رساند؟ شاید بگویید: بله. اما اینگونه نیست.چرا؟

همیشه راحت تر بودن بهترین نیست.شاید وقتی می خواهید یک میوه بخورید کندن پوست میوه ای مثل پرتقال آنقدر که آب پرتقال در دسترس است لذت بخش نباشد. اما این نکته مهم است که وقتی آب میوه می خورید بخش بزرگی از کربوهیدرات فوق العاده مفید میوه را از دست می دهید . درباره فیبرهای موجود در میوه و تاثیرات فوق العاده خوب این کربوهیدرات مفید یعنی فیبرها مطالب زیادی در تغذیه گفته می شود.

آب سیب بهتر است یا خود سیب؟

این مسئله مرغ و تخم مرغ نیست بلکه مسئله ارزش غذایی یک خوراکی آب دار است که وقتی آب آن گرفته می شود ارزش متفاوتی با میوه کامل دارد.اگر یک عدد سیب می خورید تا فیبر مناسبی مصرف کرده باشید وقتی می خواهید یک لیوان آب سیب بنوشید باید ۱۰ لیوان از آن آب سیب را بنوشید تا به اندازه یک سیب کامل فیبر دریافت کنید.وقتی آب سیب را می خورید چند برابر قند بیشتری وارد بدن تان می کنید.در واقع وقتی سیب کامل می خورید کربوهیدرات کاملی به بدنتان می رسانید.کربوهیدرات کامل از فیبرها و فروکتوز ( قند میوه ) اما وقتی آب سیب می خورید فیبر بسیار کمتر و فروکتوز بسیار بیشتری وارد بدنتان می کنید.

این طبیعی است که وقتی می خواهید سیب بخورید ۱۰ عدد سیب در یک وعده نمی خورید اما وقتی یک لیوان بزرگ آب سیب بخورید تقریبا معادل ۱۰ عدد سیب متوسط قند وارد بدنتان می کنید .بیشتر آب میوه های محبوب مانند آب سیب یا آب پرتقال به اندازه یک نوشابه متوسط قند دارند.این میزان از قند معادل تقریبا ۱۰ قاشق چایخوری سر پٌر شکر به ازای هر پاکت یا لیوان آب میوه است.در یک لیوان آب انگور حدود ۱۵ قاشق چایخوری شکر وجود دارد و این نوشیدنی را به یک آب نبات مایع تبدیل کرده است.پژوهشی بزرگ بر روی ۲۵۰ هزار نفر انسان سالم نشان داده است که مصرف منظم آب میوه ها در برنامه غذایی شان حتی از مصرف مقادیر مشابه نوشابه هم زیان آورتر است.

معضل بروز بیشتر بیماری ها دقیقا از زمانی شروع شد که انسان ها غذای شان را در کارخانه ها تهیه می کردند.وقتی در یک کارخانه فرآوری زیادی روی یک محصول طبیعی و خوراکی اتفاق می افتد، یعنی ارزش غذایی آن خوراکی کاهش پیدا می کند و اغلب باعث سودآوری برای کارخانه ها می شود.این مسئله درباره میوه ها هم صدق می کند.وقتی یک میوه ( که معمولا نامرغوب است ) در یک کارخانه تهیه میوه های خشک یا لواشک سازی، خشک می شود به شما محصولی می دهد که می تواند حتی از آب میوه ها هم بدتر باشد.مصرف میوه خشک راحتتر از مصرف میوه تازه است اما حاوی میزان زیادی قند و میزان کمی از خواص غذایی میوه تازه است.ارزش غذایی لواشک یا میوه های خشک در برابر میوه های تازه ناچیز است در حالی که قیمت بسیار بیشتری دارد.

تغذیه سالم در باور عموم مردم این است که می توانند از میوه ها به میزان زیادی استفاده کنند و همین دلیل باعث شده است که تصور کنند استفاده از میوه ها به شکل های مختلف سالم و بدون ایراد است.یک فنجان متوسط انبه خشک شده ۸۲ گرم کربوهیدرات و ۷۶ گرم قند دارد.یک قطعه آبنبات در مقایسه، ۲۶ گرم کربوهیدرات و ۲۱ گرم قند دارد.یک فنجان میوه خشک شده حاوی میزان قندی بیش از سه برابر یک قطعه آب نبات است .در بسیاری از کشورها برای خوشمزه کردن سالاد از کشمش و انواع توت و تمشک و زغال اخته استفاده می شود که اغلب خشک هستند و قند سالاد را از ۳ گرم به ۳۰ گرم افزایش می دهد.اینگونه افراد اجازه استفاده از ذخایر چربی بدنشان را محدود می کنند.اخیرا استفاده از لواشک ها نیز به صورت ترش و شیرین و در بسته بندی هایی به شکل شکلات عرضه می شود که از نظر بسیاری خوراکی سالمی است در حالی که ۱۵ عدد از این لواشک های پر شکر حاوی بیش از ۲۰ گرم شکر اضافه است.نکته دیگری که باعث می شود قیمت چنین لواشک هایی بالا نباشد و با تعجب فراوان یک کیلو لواشک تافی هم قیمت با یک کیلو میوه تازه است، میزان اعتیادآوری چنین خوراکی هایی است.از طعم ترش این خوراکی ها گرفته تا رنگ های خوراکی که اغلب تحریک کننده اشتها هستند، همگی دست به دست هم می دهند تا شما تمایل بیشتری به مصرف این خوراکی های فرآوری شده داشته باشید.حالا سوال اساسی که منطق را به چالش می کشد این است که هنوز فکر می کنید ترشی ها باعث لاغری می شوند!!!؟

نکته کلیدی 

هر زمان که قدرت انتخاب داشتید، شکلی از غذا را انتخاب کنید که به طریقی که در اصل رشد کرده، از همه نزدیک تر باشد.عمل خوردن غذای کامل، مصرف قند شما را آهسته خواهد کرد. این کار به شما فرصت می دهد تا از کل خواص غذایی آنچه می خورید بهرمند شوید.

این مطلب را بخوانید :  چه غذاهایی برای مغز خوب هستند؟

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper