چرا وقتی شب خوب غذا خورده ایم صبح گرسنه تریم؟




چرا وقتی شب خوب غذا خورده ایم صبح گرسنه تریم؟

چرا وقتی شب خوب غذا خورده ایم صبح گرسنه تریم؟

مجموعه ای پیچیده از عوامل تعاملی اشتها را تنظیم می کند. مراکز اشتها در مغز شما تجزیه و تحلیل سیگنال های نورولوژیکی، هورمونی، مکانیکی و روانشناختی را دریافت و بررسی می کنند تا سیگنال های تمایل به خوردن را فعال کنند. دانشمندان تحقیقاتی در مورد شیوع چاقی در ایالات متحده آمریکا را نگران کننده می دانند. یکی از این نگرانی ها درباره زمانی است که ما چیزی می خوریم. دانستن تاثیر زمانی که ما غذا می خوریم بر روی اشتها می تواند کلید حل این معما باشد که چگونه اشتهای سرکش را کنترل کنیم. آزمایش های فیزیولوژی نشان می دهد که خوردن دیرهنگام در شب می تواند باعث تحریک اشتها شود و صبح روز بعد احساس گرسنگی شما را آزار دهد.

مراکز مغز

مراکز اشتهای شما در هسته مغز و هیپوتالاموس شما واقع شده است. سلولهای این مناطق به سطح قند خون شما، سیگنال های عصبی دستگاه گوارش، هورمون های مختلف مثل لپتین، گرلین، هورمون های تیروئیدی و بسیاری از محرک های دیگر پاسخ می دهند. نوسانات هورمون و سطوح قند خون با توجه به سبک فکر کردن و سبک زندگی شما قابل پیش بینی هستند. سطح قند خون وقتی کاهش پیدا می کند سطح هورمون گرلین افزایش می یابد که منجر به افزایش اشتها می شود. هنگامی که سطح قند خون به حد طبیعی می رسد، لپتین ( هورمون سیری ) افزایش می یابد و اشتها را کم می کند. انسولین بر سطح بسیاری از عوامل دیگر نظیر اشتها تاثیر می گذارد.

انسولین و اشتها

انسولین یک هورمون تولید شده توسط پانکراس و در پاسخ به خوردن غذا می باشد. انسولین سلول های شما را در کبد، بافت چربی و عضلات تحرک می کند تا گلوکز ( قند ) را جذب کند و سپس آن را برای انرژی به مصرف برساند یا آن را ذخیره کند. همانطور که انسولین سطح قند خون را کاهش می دهد، پانکراس و غده های فوقانی شما هورمون هایی نظیر گلوکاگون و اپی نفرین را تولید می کند. مراکز اشتها در مغز با کاهش سطح قند خون و هورمون های ضد تنظیم کننده تحرک می شوند و شما دوباره گرسنه می شوید. بنابراین انسولین بیشتری که پانکراس شما در پاسخ به یک وعده غذا تولید می کند، سبب افزایش اشتها در چند ساعت بعد می شود.

خوردن های آخر شب

هنگامی که نزدیک زمان خوابیدن باشد و غذایی حاوی قند و سایر کربوهیدرات های ساده مصرف کنید، انسولین زیادی از پانکراس ترشح می شود. پس از چند دقیقه بلافاصله انسولین ترشح می شود و قند خون را تحت تاثیر قرار می دهد و این فرایند زمانی که به خواب می روید ادامه می یابد. در طول شب کاهش دائمی گلوکز خون باعث تحریک هورمون های ضد تنظیم کننده سیری می شود که منجر به تحریک مراکز اشتها در بدن می شود. خوردن غذایی که حاوی قند یا پروتئین خیلی زیادی است، احتمال اینکه از خواب بیدار شوید و چیزی بخورید را زیاد می کند. علاوه بر این صبح وقتی بیدار می شوید احتمالا تمایل دارید باز هم چیزی بخورید.

سندرم شب خواری

زمانی که شب از خواب بیدار می شوید و بین خواب و بیداری سراغ یخچال می روید تا چیزی بخورید، احتمالا دچار سندرم شب خواری شده اید. البته تعریف علمی این سندرم برای زمانی انجام می شود که حداقل سه شب در هفته این رفتار را تکرار کنید. معمولا کسی که این رفتار را انجام می دهد عنوان می کند که در آن زمان اراده لازم برای جلوگیری از خوردن را ندارد. یکی از عوامل بروز این سندرم، خوردن های دیر هنگام در شب و برهم خوردن چرخه خواب است. عامل دیگری که سبب بروز این مشکل می شود گرفتن رژیم های غذایی با محدوده کالری پایین یا خوردن مواد غذایی است که ارزش کمی دارند. معمولا مصرف مواد غذایی که در بدن سریع می سوزند که به junk food معروف هستند، یک عامل قوی برای بروز سندرم شب خواری می باشد.

افرادی که دچار سندرم شب خواری می شوند معمولا از نظر روحی و روانی تحت فشار شدیدی قرار می گیرند. فشارهای روزانه، استرس، در معرض افسردگی بودن و تنش ها، فارغ از جثه ای که افراد دارند ممکن است افراد را به سندرم شب خواری دچار کند. بهترین درمان برای افرادی که دچار سندرم شب خواری می شوند این است که به نکات مهمی توجه کنند. تغییر نوع غذایی که می خورند یعنی مصرف غذاهای طبیعی فوق العاده به این افراد کمک می کند. گرسنگی نکشیدن در زمانی که این احساس بروز می کند کمک می کند تا رفتارهای خوردن به شکل متعادلی به خود بگیرند.

مصرف مواد غذایی بسته بندی شده

مواد غذایی صنعتی که اغلب بسته بندی شده اند، نان هایی که با آرد سفید پخت می شود و بسته های چیپس و پفک یا سیب زمینی سرخ شده که حاوی پنیر است و فوق العاده مراکز اشتها را تحریک می کند، یک انتخاب فوق العاده پر خطر هستند. خستگی در طول روز بر روی مراکز اشتها و حواس ما تاثیرگذار است و باعث می شود در انتخاب مواد غذایی دچار اشتباه شویم. زمانی که شب ها به هر دلیلی دیرتر می خوابید، کاهش هوشیاری بر اثر ترشح ملاتونین ( هورمون خواب ) سبب کاهش قدرت انتخاب صحیح می شود. در چنین مواقعی باید سعی کنید قبل از خوردن هر چیزی تنها کمی آب بنوشید و خوابیدن را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

عواملی که اشتهای ما را تنظیم می کنند پیچیده هستند. تعاملات بین گرلین، لپتین، انسولین، گلوکز، هورمون های تیروئید، هورمون رشد و سایر عوامل تعیین کننده گرسنگی یا احساس رضایت ( سیری ) پیچیده و تنها بخشی از مبحث تنظیم اشتهاست. هورمون های تنظیم خواب مثل ملاتونین باعث تمایل بیشتر افراد به خوردن ( افزایش اشتها ) و تغییرات الگوی خواب می شود. تغییر این تنظیمات باعث می شود مغز به احساس گرسنگی، سیری و اشتها پاسخ های متفاوتی بدهد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید فوق العاده مهم است که در زمان مناسب برای خوابیدن چیزی نخورید. خوردن غذا مخصوصا غذاهایی که حاوی قند زیاد هستند در هنگامی که باید به خواب بروید ( ۱۰ الی ۱۱ شب ) موفقیت شما را به تاخیر می اندازد. بنابراین دقت کنید که برای کنترل اشتها در طول در مصرف صبحانه زیاده روی نکنید و در صورتی که می خواهید زیاده روی در صبح را کنترل کنید، شب ها دیر هنگام چیزی نخورید.

این مطلب را بخوانید :  عیدی قرن جدید سینا شریف زاده

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper