چه زمانی فستینگ تبدیل به اختلال در خوردن می شود؟




چه زمانی فستینگ تبدیل به اختلال در خوردن می شود؟

چه زمانی فستینگ تبدیل به اختلال در خوردن می شود؟

 

فستینگ چیست؟ و چگونه باعث کاهش وزن می شود؟

حدس میزنم این روزها حرف های زیادی در مورد روزه داری متناوب یا فستینگ با هدف کاهش وزن شنیده اید. بنابر مطالعات دانشگاه میشیگان روشی نا متعارف برای خوردن که شامل دوره های روزه ( فستینگ ) می باشد و می تواند منجر به چربی سوزی، کاهش وزن و کنترل بهتر گلوکز و کاهش کلسترول و فشارخون شود. فستینگ در بین برخی از ورزشکاران نیز رواج دارد و در دوره های خارج از مسابقات برای اینکه بتوانند ظرفیت و توان جسمانی خود را ارتقاء دهند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می دهد انجام دادن فستینگ یا پیروی صحیح از سبک غذایی ۵:۲ کمک می کند ژن های نگهبان و ترمیم کننده به شکل بهتری کار خود را انجام دهند. پیروی از این سیستم های غذایی برای بهبود عملکرد بدن توصیه می شوند. اجرای صحیح فستینگ که به همراه اصلاح غذایی صورت می گیرد کمک می کند فاکتور های خطرزایی مانند چربی خون بالا و دیابت نهان ( هایپرانسولینمی ) بهبود یابد.

 

به نظر عالی می رسد اگر ما به دنبال راهی برای کاهش وزن بدون در نظر گرفتن کالری های مصرفی و یا وارد شدن به یک رژیم غذایی خاص مانند رژیم کلم باشیم. شاید متعجب شوید که چطور یک الگوی خوردن که شما را تشویق به خودداری از خوردن و نوشیدن برای ساعتها و یا روزها در یک بازه زمانی می کند و در نهایت ممکن است شما را مبتلا به اختلال در خوردن کند. اما باید بگویم که شما در این حالت تنها نیستید.

 

پاسخ سریع و کوتاهی که با اطمینان می توان داد این است که روزه متناوب خواه نا خواه می تواند شیب لغزنده ای بسوی اختلال در خوردن به وجود آورد.

 

یکی از بررسی هایی که در سال ۲۰۱۷ در مجله علوم رفتاری منتشر شده است اشاره به وجود نگرانی هایی دارد که می تواند منجر به الگو های نامناسب خوردن، خلق و خوی بد و بی حسی شود. اما تعداد محدودی از مطالعاتی که تا به امروز انجام شده است هم حکایتی متفاوت از عدم ارتباط بین روزه متناوب و اختلال در خوردن دارد.

با این وجود خیلی از متخصصان که با بیماران مبتلا به اختلال در خوردن در ارتباط هستند با این موضوع مخالف هستند.

به نکاتی در مورد خطرات احتمالی روزه داری متناوب (fasting) اشاره می کنیم.

 

روزه متناوب علیه اختلال خوردن

در تعریف روزه داری متناوب می توان گفت که روزه دار برای مدت زمان مشخصی در روز از خوردن و آشامیدن اجتناب می کند. روشهای مختلفی از روزه داری وجود دارد مانند رژیم ۵:۲ که به ما اجازه خوردن در پنج روز هفته و دو روز روزه داری می دهد. یکی دیگر از روش ها روش ۱۶:۸ است که شامل روزه گرفتن به مدت زمان ۱۶ ساعت در روز است. و مصرف تمام کالری های مورد نیاز بدن در یک روز را در مدت زمان ۸ ساعت باقیمانده را به ما می دهد. این کار به خودی خود از نظر فنی یک بی نظمی غذایی و یا اختلال در نوبت های غذایی روزانه محسوب می شود. زیرا به گفته پروفسور کالین نیومن روانشناس بالینی، ایجاد قوانین در مورد نحوه و زمان خوردن یکی از نشانه های بارز اختلال در خوردن است.

به گفته دکتر سامانتا دیکارو، دستیار مدیر کلینیک مرکز بازگردانی فیلادلفیا، اگر شما محدوده خوردن را از نظر زمانی تنگ کنید و بطور کامل آثار گرسنگی خود را در خارج از آن بازه زمانی ( محدوده زمانی مشخص شده برای خوردن) نادیده بگیرید می تواند یک روش نا امن تبدیل شود. افراد مبتلا به اختلال در خوردن در صورتی که تمایل به بهبودی داشته باشند باید درباره روزه داری به موارد بسیار مهمی توجه کنند.

تنها چیزی که روزه متناوب را می تواند از اختلال غذایی متمایز کند , قصد و نیت و دلایل ما برای روزه گرفتن است. احساسات و اهداف خود را بسنجید.

آیا از اهمیت رویکرد خود به روزه داری متناوب مطمئن نیستید؟

بهتر است در قدم اول دلایل خود را برای قدم گذاشتن در این مسیر بسنجید.

خانم دکتر مایوری نولان کوهن، متخصص علوم تغذیه معتقد است چیزی که موجب ایجاد وجه تفاوت بین روزه داری متناوب و اختلال در خوردن می شود، نیت و دلایل ما برای پیروی از این روش است.

شاید شما دنبال کردن یک رژیم غذایی را به دلیل داشتن بیماری دیابت برگزیده اید و می خواهید به مزایای مقاومت به انسولین عکس العمل نشان دهید و یا اضافه وزن دارید و به دستور پزشک تان باید وزن کم کنید.

این موضوع به اندازه ای نگران کننده نیست که بخواهید با انتخاب روزه داری متناوب بشدت کالری ها را محدود کنید. و یا سرپوشی بر یک اختلال اساسی در خوردن تان بگذارید. دکتر دیکارو می گوید : می توان به عنوان مٍثال بهانه ای قابل قبول برای برای از قلم انداختن صرف یک وعده غذایی با دوستانتان با داشتن روزه رقم زد.

روشی دیگر برای تشخیص اینکه آیا رویکرد شما سالم است یا خیر، نوع واکنش شما به زیر پا گذاشتن روزه داری متناوب و یا غذا خوردن در خارج از این روال است. آیا تخطی در روزه داری باعث می شود احساس بدی  به خود داشته باشید؟ آیا خودتان را یک شکست خورده می دانید؟ دکتر نویمان متعقد است که این نوع از احساسات می تواند نشانه ای بر عبور از مرز روزه داری متناوب به محدوده اختلال در خوردن نیز باشد.

معنی فست در این تصویر یعنی زمانی که چیزی نمی خورید. برخی این نوع فست را بدون مصرف آب انجام می دهند و برخی آب می نوشند. فستی که برای کاهش وزن انجام می شود اغلب با نوشیدن آب همراه است.

 

این مطلب را بخوانید :  مهمترین قدم، قدم اول

و در نهایت دکتر دیکارو می گوید : باید مراقب سایر علایم هشدار دهنده در اختلال در خوردن باشیم که عبارتند از :

ترس شدید از افزایش وزن

ورزش بیش از حد

احساس گناه بعد از خوردن غذا

هر روز پیاده روی خیلی زیاد

استفراغ بلافاصله بعد از خوردن غذا

مصرف زیاد ملین ها

نخوردن وعده های غذایی در زمان مناسب

خوردن در انزوا

 

چگونه روزه متناوب ایمن داشته باشیم

در یک جمع بندی کلی اگر سابقه اختلال در خوردن را داشته اید به طور کلی بهتر است از روزه داری متناوب اجتناب کنید.

دکتر کوهن معتقد است اگر چه روزه داری می تواند برای برخی افراد مفید باشد اما برای آنهایی که سابقه اختلال در خوردن را دارند و یا در خطر این بیماری هستند، ممکن است با روزه داری متناوب دچار مشکلات عمیق روانی شوند و آنها را به سمت این اختلال هدایت کند.

اگر شما پیش زمینه این بیماری را ندارید و تصمیم به روزه داری گرفته اید بهتر است در ابتدا با یک متخصص مشورت کنید. دلایل خود را با یک درمانگر و یا مشاور در میان بگذارید و از درستی دلایل خود مطمئن شوید تا آسیبی در دوره روزه داری به شما نرسد.

مشاور می تواند در ایجاد یک برنامه غذایی سالم و روش صحیح متوقف کردن دوره به شما کمک کند.

درپایان خاطر نشان می کنم به محض شروع دوره روزه متناوب خود  به حالات روحی و احساسات خود دقت بیشتری نمایید تا در صورت تاثیرات منفی دوره را متوقف کنید.

یک مطالعه منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۸ در مورد مشکلات فعلی اضافه وزن نشان داد که میزان افت تحصیلی در دوره های متناوب روزه داری به مراتب بیشتر می شود و تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.

روزه داری با هدف کاهش وزن امری است که نیازمند به نظم زیادی می باشد. و پایبند بودن به آن بسیار دشوار است. بنابراین می توانید با تعادل برقرار کردن در خوردن غذا به استقبال جسمی سالم تر بروید.

 

این مطلب را بخوانید :  5 روش کنترل خوردن هیجانی

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper