چه غذاهایی برای مغز خوب هستند؟



چه غذاهایی برای مغز خوب هستند؟
۲۴ خرداد ۱۳۹۸ sina sharifzadeh

چه غذاهایی برای مغز خوب هستند؟

چه غذاهایی برای مغز خوب هستند؟

جینسینگ، ماهی، توت، یا کافئین؟

 

توجه به تاثیری که هر غذا یا مکمل غذایی بر روی بدن ما می گذارد و همچنین تاثیر آنها بر روی افزایش عملکرد، توجه و حافظه چیزی است که می خواهیم به آن بپردازیم. آیا واقعا غذاها بر روی عملکرد مغز ما تاثیر می گذارد؟ هر انسان به شکلی خاص فکر و تصمیم گیری می کند. فردی هم سن ما ممکن است نتواند به خوبی ما فکر کند. آیا غذاها آنقدر هوشمند هستند که بر روی فکر ما تاثیرگذار باشند؟ آیا خوردن یک خوراکی یا نوشیدن یک نوشیدنی می تواند به ما کمک کند تا هوشمندانه تر فکر کنیم؟ آیا غذاها بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبتی می گذارند؟

افزایش عملکرد مغز با کافئین

هیچ نوشیدنی جادویی برای تقویت IQ وجود ندارد که به شما کمک کند سریعتر و هوشمندانه تر فکر و عمل کنید به جز قهوه! قهوه حاوی کافئین زیادی است. کافئین یک داروی محرک است و باعث افزایش انرژی می شود. قهوه کمک می کند تا راحت تر تمرکز کنیم. کافئین در قهوه، شکلات، نوشیدنی های انرژی زا و بعضی از داروها وجود دارد که باعث می شود شب ها دیرتر به خواب بروید. با اینکه کافئین یک اثر کوتاه مدت بر روی بدن دارد اما استفاده زیاد از آن باعث می شود ضربان قلب تان بالا برود و احساس ناراحتی کنید. نوشیدن ۲ فنجان قهوه در روز برای افرادی که ورزش می کنند یا تحرک زیادی دارند، توصیه می شود. در صورتی که مشکل بی خوابی دارید بهتر است بعد از ظهر یا شب ها قهوه مصرف نکنید.

 

شِکَر می تواند هشیاری را افزایش دهد

شکر منبع سوخت ترجیحی مغز شماست. شکر مورد استفاده مغز به شکل قندی که می بینید نیست بلکه گلوکز خون از قند و کربوهیدرات هایی که می خورید ساخته می شود. یک لیوان آب پرتقال می تواند باعث تقویت حافظه، تفکر و توانایی ذهنی در کوتاه مدت شود. با این حال نوشیدن آب پرتقال نمی تواند هوشیاری را در زمانی که استرس زیادی دارید و توانایی کنترل استرس را ندارید به وجود بیاورد. اگر آب پرتقالی که می نوشید با شکر بیشتری تهیه شده است باعث بیماری شما می شود. مغز در نبود قندها با استفاده از چربی و تبدیل آنها به کتون، کتون را بعنوان سوخت استفاده می کند.

 

خوردن صبحانه به سوخت گیری مغز کمک می کند

شاید یک روز وقتی خیلی کار دارید وسوسه شوید تا صبحانه نخورید و به کارهای‌تان رسیدگی کنید. مطالعات نشان داده اند خوردن صبحانه ممکن است حافظه کوتاه مدت و توجه را بهبود بخشد. دانش آموزانی که صبحانه می خورند، خوش اخلاق تر از دانش آموزانی هستند که صبحانه نمی خورند. محققان بر این عقیده هستند که مواد غذایی حاوی فیبر زیاد، لبنیات و میوه ها خوب هستند. نکته مهم این است اگر در وعده صبحانه در خوردن زیاده روی کرده و پرخوری کنید، کالری زیادی دریافت می کنید و در طول روز دچار نوسان قند خون می شوید. این اتفاق می تواند شما را از هدف هایی مانند کاهش وزن دور کند.

ماهی مُغذی ترین غذا

ماهی یک غذای پروتئینی عالی است که به تقویت مغز کمک بزرگی می کند. ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت مغز فوق العاده ضروری است. این چربی های سالم قدرت فوق العاده ای به مغز می بخشند. رژیم های غذایی که سطح زیادی از امگا ۳ را در خود دارد به کاهش ابتلا به زوال عقل، کاهش خطر سکته مغزی و افزایش آرامش روانی کمک می کند. به علاوه امگا ۳ نقش مهمی در افزایش حافظه بازی می کند. قدرت حافظه در سنین میانسالی و پیری فوق العاده مهم است. برای سلامت مغز و قلب هر هفته حداقل ۲ وعده ماهی بخورید.

آجیل و شکلات را به برنامه روزانه غذایی اضافه شود

آجیل و دانه های روغنی منبع خوبی از ویتامین E هستند. آنها بعنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. تحقیقات نشان می دهد آنتی اکسیدان ها فرآیند پیری سلول را کندتر می کنند. شکلات تیره نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. شکلات نیز حاوی کافئین است که تمرکز را افزایش می دهد. لذت بردن از یک وعده غذایی می تواند با مصرف آجیل یا شکلات تیره همراه باشد تا مزایای خوبی برای بدن ما داشته باشد. اما باید دقت کنید که زیاده روی در استفاده از این مواد غذایی بیشتر از سود می تواند ضرر داشته باشد.

 

آوکادو و دانه های کامل را فراموش نکنید

تمام اعضای بدن از طریق گردش خون تغذیه می کنند. قلب و مغز هم اینگونه کار می کنند. رژیم غذایی پر از دانه های کامل و میوه ها مانند آوکادو می تواند خظر بیماری های قلبی و کلسترول را کاهش دهد. این خوراکی ها خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد و علاوه بر اینکه خوشمزه هستند کمک می کنند تا سلول های مغز بهتر کار کنند.

دانه های کامل مانند پاپ کورن و گندم کامل نیز حاوی فیبر مناسبی هستند و ویتامین E دارند. اگر چه آوکادو حاوی چربی است اما این چربی فوق العاده سالم و موثر است. چربی موجود در غذاها مستقیما بر روی چربی خون تاثیر نمی گذارند بلکه این زیاده روی در خوردن مجموعه غذاهاست که باعث بروز بیماری می شود.

بلوبری یک غذای فوق العاده

تحقیقات بر روی حیواناتی که از بلوبری استفاده کرده اند نشان می دهد که بلوبری از مغز در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. این اثرات ممکن است زوال عقل بر اثر کهولت سن را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که رژیم های حاوی گیاهانی مثل بلوبری کمک می کند عملکرد و یادگیری ذهنی بهبود پیدا کند. عضلات نیز از مصرف بلوبری استفاده می کنند و در برابر فشارها مقاومت بیشتری پیدا می کنند.

مزایای یک سبک سالم تغذیه

شاید درک این مسئله دردناک باشد که رژیم های غذایی بد که مواد مغذی کمی دارد به تمرکز شما صدمه می زند. خوردن خیلی زیاد غذا یا خوردن خیلی کم غذا مخصوصا اگر یکدفعه صورت بگیرد باعث بروز مشکلاتی در تمرکز می شود. یک وعده سنگین غذایی باعث خستگی و بی حالی شما می شود و در زمانی که کالری خیلی کمتر از میزان مورد نیاز به بدن شما برسد، احساس پریشانی و گرسنگی باعث کاهش هوشیاری و تمرکزتان می شود. یک مغز زمانی خوب کار می کند که از اغلب مواد غذایی به میزان متعادل و متنوع استفاده کنید. تغذیه صحیح در دنیای امروز سخت نیست اما نیاز به تلاش دارد.

ویتامین، مواد معدنی و مکمل نیاز داریم؟

این روزها به هر فروشگاهی که می روید به هر شکل ممکن از مکمل ها پر هستند. یک سوپرمارکت شیرخشک دارد که خود یک مکمل غذایی به حساب می آید. اغلب این مکمل ها ادعا می کنند که اگر از آنها استفاده نکنید دچار سوء تغذیه می شوید. اگر چه تحقیقات و گزارش ها بر این عقیده هستند که مکمل های ویتامین E _ C _ B  و بتاکاروتن و منیزیوم در زمانی که دچار کمبود هستید به مغز شما کمک می کند؛ اما رژیم های غذایی که از مواد سالم فقیر هستند باعث کمبود چنین ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می شود.

برخی از محققان درباره استفاده از جنسینگ، جینکو، ویتامین، مواد معدنی و ترکیب گیاهان و تاثیر آنها بر مغز خوشبین هستند؛ اما اثبات آنها به طور ۱۰۰% نیاز به آزمایش های بیشتری دارد. دقت کنید که برای مصرف هر نوع مکمل که حاوی درشت مغذی ها از پروتئین گرفته تا کربوهیدرات و ریز مغذی ها از ویتامین ها گرفته تا مواد معدنی باید با پزشک خود مشورت کرده و از طریق انجام آزمایش هایی نظیر آزمایش خون و ادرار متوجه کمبودهای درون بدن‌تان شوید. مقاله چه ویتامینی برای چاق ها مفید است را حتما مطالعه کنید.

برای شروع یک روز بزرگ آماده باشید

 

آیا می خواهید توانایی خود را برای تمرکز کردن تقویت کنید؟ همین حالا صبحانه های تکراری که قبلا می خوردید را کنار بگذارید و متفاوت شروع کنید. شاید برای روز اول سخت باشد اما به مرور زمان عادت می کنید. جایگزین مناسبی برای خوردن صبحانه پیدا کنید. یک وعده سبک از میوه های پرفیبر ( توت فرنگی ) چطور است؟ یک دانه آجیل مثل بادام چطور است؟ چرا صبح ماهی کباب شده نمی خورید؟ اگر خیلی تمایل به خوردن صبحانه نداشتید، فراموش نکنید یک قهوه دم شده می تواند روز شما را با انرژی شروع کند. کارشناسان در کنار یک تغذیه عالی برای داشتن تمرکز و روزی عالی تغذیه متعادل را در وعده های متعادل توصیه می کنند. با این حال موارد مهمی وجود دارند که نباید از آنها غافل شوید.

 

  • خواب خوب شب را از دست ندهید

  • اجازه ندهید بدنتان کم آب شوید. این را از طریق تیره یا روشن بودن رنگ ادرار حدس بزنید.

  • تمرین برای فکر کردن هوشمندانه و با برنامه ریزی

  • انجام استراحت، مراقبه و ریلکس کردن

 

 

منبع : webmed

 

این مطلب را بخوانید :  5 روش کنترل خوردن هیجانی

 

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper