چگونه بدون مصرف گوشت پروتئین بخوریم؟




چگونه بدون مصرف گوشت پروتئین بخوریم؟

۸ غذای پروتئینی غیر گوشتی

 

کرونا ویروس چگونه بر صنعت گوشت جهان تاثیر گذاشته است؟

 

همیشه بین گوشت خواران و گیاه خواران بحث و جدل وجود دارد. گیاهخواران بر این عقیده هستند که مصرف گوشت توسط انسان به رشد بی رویه تولید دام و طیور منجر شده است. رشد مصرف گوشت سبب می شود تا منابع زیادی برای تولید و توزیع محصولات حیوانی هزینه شود. علاوه بر این محیط زیست فشار بسیار زیادی را تحمل می کند. از طرفی گوشت خواران بر این عقیده هستند که آزادند هر چقدر می خواهند از فراورده های حیوانی استفاده کنند. بسیاری از گوشت خواران باور دارند که انسان هایی که گیاه خوار هستند تمام منابع مورد نیاز پروتئین را در اختیار ندارند و احتمالا دچار بیماری هایی نیز می شوند.

 

بسیاری از باورهای هر دو گروه صحیح هستند و برخی از باورها اشتباه است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف هر ماده غذایی که بررسی نشده است این قدرت را دارد تا ما را بیمار کند. بیماریهای ویروسی که از مصرف حیوانات وحشی به انسان منتقل می شود یکی دیگر از بهانه های درستی است تا انسان به فکر جایگزین های غذایی باشد. ممکن است در یک کشور قحطی به وجود بیاید یا در یک کشور جنگی اتفاق بیفتد. حقیقتی که ما را وادار می کند از حالا به فکر جایگزین های مناسب غذایی باشیم، پی بردن به این نکته مهم است که انسان باهوش ترین موجود کره زمین است.

 

در اینجا قصد داریم در صورت کمبود فراورده های گوشتی به هشت ماده غذایی سرشار از پروتئین اشاره کنیم.

اگر تمام فراورده های گوشتی از بین برود هنوز گزینه های زیادی برای تآمین پروتئین مورد نیاز بدن وجود دارند.

در پی اخبار شیوع ویروس کووید-۱۹ در میان کارکنان شرکتهای پخش و تولید فراورده های گوشت و مرغ و تعطیلی اجباری کوتاه و موقتی کارخانجات فراوری محصولات پروتئینی در ایالات متحده مردم خود را برای مواجهه با کمبود فراورده های گوشتی در سرتاسر امریکا در ماه آینده آماده می کنند.

آقای جان-اچ – تایسون رئیس هیئت مدیره شرکت غذایی تایسون در صفحه ای کامل از آگهی روزنامه واشینگتن پست زنگ خطری جدی را در این مورد به صدا در آورد. به نقل از ایشان زنجیره تامین مواد غذایی در حال آسییب پذیری می باشد. در حالی که خبرتعطیل شدن کارخانجات تولید گوشت و مرغ به اجبار و برای مدتی نامشخص همواره همه جا شنیده می شود، میلیون ها کیلوگرم گوشت در حال ناپدید شدن از چرخه غذایی می باشد. تاثیرات نفسگیر این پاندمی در حال شروع به خود نمایی در صنعت گوشت شده کرده است. بنا به گزارش اداره کل کشاورزی ایالات متحده امریکا تولید گوشت گاو نسبت به سال گذشته ۲۵% کاهش داشته است و تولید گوشت خوک و گوساله و گوسفند به مراتب ۱۵% کاهش داشته است.

رئیس جمهور دونالد ترامپ با امضای دستور کاری اجرایی به بازگشایی کارخانجات فرآورده های گوشتی خبر داد اما روزنامه تایم اخیرا با انتشار خبری اعلام کرد که اجرایی شدن این دستور به معنای برطرف شدن مشکل کمبود محصولات گوشتی نیست و شهروندان امریکایی به مانند گذشته قادر به تهیه گوشت مورد نیاز خود در ماه جاری نیستند. اگر تعداد کارکنان آلوده به ویروس در یک خط تولید زیاد شود ، چرخه تولید از حالت نرمال خارج می شود. حتی اگر تمام اقدامات قانونی صورت گیرد.

با تمام این تفاسیر گوناگونی فراورده های گوشتی قابل عرضه در فروشگاهها به طرز چشمگیری کم خواهد شد.

در حالی که گوشت جایگاه اصلی در رژیم غذایی بسیاری از مردم جهان را دارد راه های زیادی برای برطرف کردن پروتئین مورد نیاز بدن وجود دارد که در ادامه ما به آنها اشاره می کنیم.

 

این غذاها را می توانید جایگزین گوشت کنید

 

این مطلب را بخوانید :  5 مانع روانی کاهش وزن

عدس

یک فنجان عدس حاوی ۱۸ گرم پروتئین است و طبق گزارش شورای عالی مرغداران ایالات متحده هر سینه مرغ حاوی ۲۱ گرم پروتئین می باشد و مجله سلامت با انتشار این خبر اعلان کرد که به طور کلی هر زن روزانه باید حداقل ۴۶ گرم پروتئین مصرف کند.

باید در نظر داشت که یک فنجان عدس بیش از ۶۰% از فیبر مایحتاج روزانه بدن را تامین میکند. این ماده غذایی با اشکال مختلف در فروشگاهها به صورت خام و پخته شده در دسترس می باشد.

 

تخم مرغ آب پز

 

هر دانه تخم مرغ آب پز تقریبا ۶ گرم پروتئین به شما می رساند. درست کردن این نوع از تخم مرغ بسیار راحت می باشد و حتی در فروشگاهها بصورت آماده قابل عرضه است و میتواند میان وعده غذایی مناسبی باشد. شما می توانید در کنار سالاد اسفناج که به همراه پیاز قرمز و گوجه فرنگی و فلفل دلمه و کرفس پخته شده که با پوره آووکادو تزیین شده میل بفرمایید.

 

دانه کینوا

 

این مطلب را بخوانید :  ۱۰ میان وعده عالی برای لاغر شدن

وقتی صحبت از کینوا می شود یعنی داریم درباره یک منبع بخصوص و سرشار از پروتئین صحبت می کنیم که جایگزینی مناسب برای گوشت نیز هست. طبق گزارش مجله سلامت یک فنجان کینوا حاوی ۸ گرم پروتئین می باشد. از نظر فنی کینوا نوعی دانه است که حاوی ۹ آمینو اسید ضروری و مورد نیاز بدن جهت ترمیم و رشد می باشد. لازم به ذکر است که خود بدن به تنهایی قادر به تولید این ۹ آمینو اسید نیست. به همین دلیل کینوا پروتئین کامل نامیده می شود. این دانه مغذی در سوپ و سالاد قابل استفاده است.

ماست یونانی

 

اگر شما تخم مرغ مصرف نمی کنید ممکن است اضافه کردن وعده پروتئینی به صبحانه شما کمی سخت باشد. در این صورت ماست یونانی جایگزین بسیار مناسبی می باشد. ممکن است در یک مقدار خاص برند تا برند ارزش پروتئینی متفاوت باشد اما به گفته دکتر سینتیا ساس یک ظرف ماست یونانی می تواند حاوی ۱۱ تا ۱۴ گرم پروتئین باشد.

نخود سبز

 

یک فنجان نخود سبز حاوی ۷.۹ گرم پروتئین است. اگر از مصرف نخود سبز به تنهایی لذت نمی برید می توانید با آن پستو تهیه کنید. خانم  پنر اخیرا یک دستور تهیه خاص از پستو را با مجله سلامت به اشتراک گذاشته که به شرح زیر است.

نخود سبز چرخ شده ( در مخلوط کن) به همراه آجیل کاج بو داده  و نعنای تازه و کمی روغن زیتون

که می توان با لینگوینی (نوعی پاستا) میل نمود. یک وعده پروتئینی بدون گوشت و عالی!

باقالی

هر نصف فنجان از باقالی آب پز حاوی ۸.۴ گرم پروتئین می باشد که با توجه به ترکیبات و نوع غذای شما سرد یا گرم سرو می شود. حتی با کمی نمک و سرکه به عنوان یک میان وعده عالی می توان میل نمود. اما در کنار سالاد یا پاستا می توان وعده غذایی سرشار از پروتئین را تجربه کرد.

لوبیا

دلیل مهمی دارد که لوبیا از محبوبیتی خاص و ارزشی حیاتی در میان کترینگ های سرتاسر دنیا برخوردار است. علاوه بر مزه منحصر بفردی که دارد برای سلامتی بسیار مفید است. تمامی لوبیاهای قرمز، سفید، سیاه، چشم بلبلی، و غیره سرشار از پروتئین هستند. تنها دو فنجان از لوبیای قرمز بیش از ۲۶ گرم پروتئین به شما می رساند که این مقدار بیش از نیاز روزانه بدن است. علاوه بر این لازم نیست که حتما لوبیا را به روش های سنتی طبخ کنید تا از مزایای غذایی آن بهره مند شوید. نمونه های آماده این ماده مغذی در تمامی فروشگاههای مواد غذایی در دسترس است.

آجیل و خشکبار

 

این مطلب را بخوانید :  از موفقیت ترسیدید؟!

یک اونس (۲۸.۳۵ گرم) از بادام هندی، پسته و یا بادام درختی حاوی ۵ الی ۶ گرم پروتئین است. جایگزین کردن میان وعده های معمول بعد از ظهر با یک مشت آجیل می تواند یک روش عالی برای جای دادن پروتئین بیشتر در رژیم غذایی شما باشد ، بدون نیاز به آماده سازی. اما اگر از خوردن آجیل و خشکبار لذت نمی برید، بهتر است از کره بادام یا کره بادام زمینی استفاده کنید. کره بادام زمینی به همان اندازه ارزش غذایی دارد که آجیل و خشکبار خام داراست. برای خرید کره بادام زمینی به دنبال برند هایی باشید که دارای حداکثر ترکیبات مُغذی باشند که غالبا فقط حاوی بادام زمینی و کمی نمک هستند. از خرید برندهایی که با مقدار زیادی از روغنهای هیدروژنه و یا مقدار زیادی شکر فراوری شده اند خودداری نمایید.

اگر این مقاله را دوست داشتید یا درباره این مقاله سوالی داشتید در بخش نظرات از ما بپرسید.

۴ نظر

۴ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper