چطوری ۵w1h اراده را قوی می کند؟




چطوری ۵w1h اراده را قوی می کند؟

چطوری ۵w1h اراده را قوی می کند؟

 

تقویت اراده در ۳۰ ثانیه

 

وقتی می خواهید به هدفی برسید که حالا شبیه به آرزو شده است، همیشه تفکرات مخرب شما را از تلاش کردن منصرف می کند. وقتی می خواهید وزن کم کنید یا سیگار را ترک کنید، چیزی که باعث می شود احساس بدی سراغ شما بیاید این است که فکر می کنید به اندازه کافی اراده ندارید. اما این تفکرات چرا به وجود می آیند؟ چرا موانع زیادی سر راه موفقیت قرار می گیرد؟ چه راهی وجود دارد تا راحت تر ذهن مان را تحت کنترل قرار بگیریم؟

نکته مهم درباره اراده این است که، قدرت اراده در حالی که یک قدرت بسیار بزرگ و قوی است، محدودیت هایی دارد. منظور از محدود بودن این قدرت این است که مانند استفاده از عضلات و خستگی، ذهن نیز می تواند با استفاده زیاد از قدرت اراده دچار کاهش قدرت اراده شود. به عنوان مثال شما وقتی وزنه می زنید یا شروع می کنید تند راه رفتن، عضلات دست و پا بعد از چند دقیقه احساس خستگی می کنند. اگر به مرور زمان ذهن خود را به کمک خودآگاهی تقویت کنید، ذهن نیز مانند عضلات به ورزش کردن نتیجه ای مثبت نشان می دهد. بنابراین همانطور که عضلات قوی تر می شوند ما نیز می توانیم قدرت اراده خود را بیشتر کنیم. که در کلاس آنلاین اراده لاغری به طور کامل توضیح داده شده است.

قدرت اراده مانند قدرت عضلات با تمرین کردن صحیح به شکل فوق العاده خوبی پرورش می یابد. بنابراین اگر مغز را یک عضله در نظر بگیریم می توانیم با تمرینات مختلف هر بخش از مغز را پرورش دهیم. ما می توانیم بخش هایی از مغز را پرورش دهیم که مغز بتواند قویتر کنترل رفتارهای مربوط به خوردن یا خرج کردن و هر چیزی که به اراده احتیاج دارد را تحت اختیار بگیرد. به طور مثال بخشی از مغز که به ما کمک می کند آدرس ها را به خاطر بسپاریم هیپوکامپ نام دارد. تحقیق بر روی راننده های شهر لندن نشان داد وقتی راننده ها طی یک ماه هر روز ۴ ساعت برای امتحان گواهینامه نام خیابان ها را به خاطر می سپارند، بخش هیپوکامپ مغزشان رشد می کند. این ثابت شده است که تقویت مغز با رشد و قوی تر شدن مغز و قدرت اراده ارتباط دارد.

 

این مطلب را بخوانید :  برای کاهش وزن کم خوری کنیم؟

اغلب افراد درک صحیحی از قوانین اراده ندارند. مثلا وقتی در جلسات مشاوره تلفنی می پرسم که “چه چیزی نگران تون می کنه” معمولا می شنوم: اضافه وزن زیاد منو نگران می کنه. به خودم میگم اگر نتونم وزنمو کم کنم چی؟ میگم اگر تا آخر عمر چاق باشم چی؟ میگم اگر لباسایی که دوست دارم نتونم بخرم چی؟ میگم اگر به خاطر اینکه چاقم کسی با من دوست نشه یا با من ازدواج نکنه چی؟ و ….

به نظر شما چه چیزی در نوشته های بالا بود که باعث می شد این آدم ها بی اراده باشند؟! اشتباه کردید!!!

مشکل بزرگ انسان های بی اراده این است که باید بیاموزند چگونه در حل مشکلات مهارت پیدا کنند. چیزی که در ۵W1H به خوبی به آن می پردازیم. این الفبای تقویت اراده است! اغلب انسان های بی اراده به جای تمرکز بر روی تقویت اراده و حل مشکلات به نگرانی درباره مشکلات می پردازند. افراد بی اراده نگران چاقی شان هستند. افراد بی اراده نگران ولخرجی شان هستند. افراد بی اراده نگران آینده خود هستند. و تصور می کنند انرژی لازم برای اراده داشتن را ندارند.

۵W1H چیست؟

چطوری از ۵W1H استفاده کنیم؟

علیرضا ( یکی از افرادی که مشاوره می گرفت ) چطوری از ۵W1H استفاده کرد؟

 

روش ۵W1H ( 5W  نشانه ی پنج سوال است که در زبان انگلیسی با حرف W شروع می شود + why.what.who.when.where .1H هم نشانه ی سوالی که با H شروع می شود : how  ) این فرمول ابزار مفید برای تعریف مشکل است. و پاسخ های خوبی در اختیار ما قرار می دهد. در این روش سوالاتی مطرح می شود که باید از خودتان بپرسید.

 

  • مشکل چیه؟ (what)

  • مشکل روی چه کسی تاثیر میذاره؟ درباره کیه؟ (who)

  • چرا اتفاق می افته؟علت چیه؟ (why)

  • کجا اتفاق می افته؟ ( where)

  • کی اتفاق می افته؟ (when )

  • چطوری می تونم حلش کنم؟ ( how )

 

در زمان یونان باستان از این روش استفاده می شد تا به حل مشکل برسند. اما ما چطوری می توانیم مشکلات را با این روش حل کنیم!؟

 

فکر کنید شما مثل علیرضا ولع به شیرینی دارید. مشکل مصرف زیاد شیرینی است و باید راهی پیدا کنید تا کمتر شیرینی مصرف کنید. زیرا مصرف شیرینی به دندان شما نیز آسیب می زند.

 

این مطلب را بخوانید :  6 دلیل که با رژیم غذایی لاغر نمی شوید

باید از روش ۵W1H استفاده کنید. چطوری؟! حاضرید شروع کنیم؟ پس به مثال زیر توجه کنید.

 

۱. مشکل چیه؟

من مثل سابق خوش اندام نیستم. فکر می کنم ولعم زیاد شده.

 

۲. مشکل روی چه کسی تاثیر میذاره؟

فکر می کنم مشکل به طور مستقیم روی خودم تاثیر بذاره! این حتی میتونه قدرت اراده منو ضعیف تر کنه!

 

۳. چرا این اتفاق می افته؟ علت چیه؟

به خاطر اینکه فکر می کنم سلامت ذهنم و سلامت جسمم برام مهمه و این فکر منو درگیر کرده.

 

۴. کجا این اتفاق می افته؟

بعضی اوقات توی محل کارم ( یا دانشگاه ) چون وقت نمی کنم غذای سالمی بخورم.یا اینکه بعضی اوقات تنبلی می کنم و به باشگاه نمیرم. چند بار هم با دوستام رفتم استخر اما فقط حرف زدیم و نشد شنا کنم! حس می کنم خسته شدم.

۵.چه زمانی اتفاق میفته؟

وقتی مسیری که طی می کنم پر از قنادی های مختلف هست. یا وقتی جلوی تلویزیون نشستم و دیگران شروع به خوردن بستنی می کنند.

 

این مطلب را بخوانید :  قدم اولِ تغییر عادت ها

چطوری می تونم حلش کنم؟   

( در این مرحله باید به دنبال راه حل ها بگردیم : )

  • باید صبح ها نیم ساعت زودتر بیدار بشم .اینطوری بهتر میتونم تصمیم بگیرم چیکار کنم.

  • باید سعی کنم وقت بیشتری برای پیاده رفتن به محل کارم بذارم.

  • از دوخیابون قبلتر میانبر میزنم اینطوری دیگه کمتر از جلوی شیرینی فروشی رد میشم.

  • باید سعی کنم با همسرم ( مادرم ) صحبت کنم تا کمتر غذاهای خیلی چرب یا خیلی قندی ( برنج ) درست کنه.

  • باید سعی کنم بعضی روزها خودمو دعوت کنم به غذاهای کبابی و سبزیجات بیشتری با غذاهام بخورم.

  • بعضی شب ها به جای نخوردن شام یا خوردن میوه سعی می کنم سالاد مرغ بخورم تا هم سالم باشه و هم سیر بشم.

 

راه حل های بالا تنها بخشی از راه حل های ما برای رسیدن به اراده قوی تر است. باید سعی کنیم دایره اطلاعات و آگاهی های خود را بالاتر ببریم.

 

در کلاس آنلاین اراده لاغری از مثال ها و تکنیک های ساده و عالی زیادی صحبت می کنیم که زندگی شما رو تغییر میده و به راحتی می تونید به خواسته هاتون برسید.

 

 

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper