چه بیماری هایی باعث اضافه وزن می شود؟




چه بیماری هایی باعث اضافه وزن می شود؟

چه بیماری هایی باعث اضافه وزن می شود؟

 

 

کم کاری تیروئید

قبلا در مقاله چگونه بدون آزمایش، تیروئید را چک کنیم؟ توضیحاتی درباره کم کاری تیروئید داده ام. تیروئید غده ای پروانه شکل در گردن شماست. تیروئید به دلایل مختلف می تواند ترشح هورمون ها را متوقف کند یا کاهش دهد که به افزایش  وزن منجر می شود. کاهش ترشح هورمون ها توسط تیروئید به نازک شدن موهای شما و خشکی پوست منجر می شود. احساس سردی، خستگی، یبوست و حتی افسردگی می تواند از دلایل کم کاری تیروئید باشد. آزمایش ها به سادگی تایید می کنند که دچار کاهش ترشح هورمون های مربوط به غده تیروئید هستید. در صورتی که مشکل کم کاری تیروئید داشته باشید، داروها به افزایش ترشح هورمون ها از این غده کمک می کنند. فراموش نکنید یکی از عوامل دخالت کننده در کم کاری یا پرکاری تیروئید که بیماری محسوب می شود، تنش و استرس است. برای اینکه بتوانید استرس تان را کنترل کنید یک فیلم آماده کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما آن را تماشا کنید.

افسردگی

زیاد شدن وزن و چاقی ( افزایش وزن خیلی زیاد ) از عوارض جانبی و فیزیکی افسردگی هستند. افراد مبتلا به این اختلال خلقی اغلب ترشح سطوح بالاتر هورمون استرس ( کورتیزول ) را در بدن خود تجربه می کنند. این افراد اغلب دارای شکم بزرگتری هستند. درگیری فکری با مسئله خوردن و تلاش کردن برای کاهش وزن و نتیجه نداشتن تلاش ها خود یکی از عوامل بروز افسردگی می شود. این حالت شما را از تفکر هوشمندانه دور می کند و باعث می شود تمایلی به ورزش کردن نداشته باشید. بعضی از داروها برای دوران افسردگی مناسب هستند و می توانند به بهبود روانی فرد افسرده کمک کنند. اگر افسردگی در حدی باشد که توانایی حرکت را از شما گرفته باشد یا مانع کاهش وزن شما باشد، بهترین گزینه مشورت با درمانگر ذهن و روانشناس است. همچنین می توانید در کلاس آنلاین مغز ضد استرس شرکت کنید.

بی خوابی

افرادی که شب ها معمولا کمتر از ۶ ساعت می خوابند بدنشان راحتتر چربی ذخیره می کند. ۸ ساعت میزان مناسبتری برای خوابیدن است. کمبود خواب باعث می شود بدن شما بیش از حد هورمون های کورتیزول و انسولین تولید کند که منجر به افزایش وزن می شود. هورمون هایی که باعث گرسنه شدن می شود در مواقعی که دچار کمبود خواب هستیم بیشتر ترشح می شود. در چنین مواقعی افراد تمایل دارند از مواد غذایی حاوی چربی و نشاسته استفاده کنند تا حس گرسنگی از بین برود که منجر به افزایش وزن می شود.

یائسگی

کاهش ترشح هورمون استروژن در دوران یائسگی منجر به تجمع چربی بیشتر در اطراف شکم می شود. اما هورمون ها تنها علت نیستند. تب های یکمرتبه، مشکلات خواب و کاهش تمایلات جنسی می توانند در شیوه خوردن صحیح و تحرک تاثیرگذار باشند. اگر از خواب خوب محروم هستید یا احساس افسردگی می کنید و به جای تغذیه از مواد غذایی مناسب و سالم دوست دارید شیرینی جات مصرف کنید، همه می توانند از علائم یائسگی باشند. پزشک شما می تواند راهکارهای موثری برای کاهش علائم نامطلوب در دوران یائسگی به شما بدهد. سپس می توانید در دوره آموزشی ما شرکت کنید و لاغر شوید.

بیماری کوشینگ

معمولا هورمون کورتیزول به حفظ فشار خون و قند خون در محدوده سالم کمک می کند. گاهی غدد فوق کلیوی بیش از حد هورمون استرس ترشح می کنند که به ذخیره چربی شکمی و پایین گردن ( غبغب ) منجر می شود. ممکن است در بدن کبودی ایجاد شود. ممکن است اندام های ضعیف و لاغری در بدن داشته باشید و متوجه شوید بدن تان بدون اینکه بدانید کبود شده است. پزشکان علت را تشخیص می دهند و در صورتی که لازم بود از شیمی درمانی، تابش درمانی و دارو درمانی برای کاهش کورتیزول استفاده می کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

هیچ آزمایش دقیقی وجود ندارد که بتوان به یک خانم گفت که این بیماری را دارد. ( البته شیوه تشخیص اینجا مطرح شده است ) یکی از علامت های وجود این بیماری در بدن زنان، اتفاق نیفتادن عادت ماهانه است. یکی دیگر از این علائم وجود مو به صورت غیر طبیعی بر روی صورت یا بدن ( مخصوصا شکم ) می باشد. آکنه یکی دیگر از عوارض این بیماری است. کیست ها در تخمدان شما ممکن است رشد کنند. ترشح بیش از حد آندروژن می تواند باعث بروز این بیمار شود. معمولا افرادی که دچار این بیماری می شوند به راحتی وزن شان زیاد می شود زیرا مقاومت انسولینی به وجود می آید که منجر به افزایش وزن می شود. پزشک یا متخصص تغذیه مجرب می تواند به شما کمک کند تا هورمون های خود را به حد تعادل برسانید.

نارسایی احتقانی قلب

این بیماری زمانی رُخ می دهد که قلب شما به اندازه کافی خون را پمپ نمی کند. افزایش وزن های یکدفعه بر اثر پرخوری ۱ تا ۲ کیلو در روز یا ۳ کیلو در هفته این بیماری را تشدید می کند. این مشکل می تواند باعث فشار در پاها و مچ پا بیشتر شود، ضربان بالا برود و تنفس سخت در کنار فشار خون بالا و از دست دادن حافظه و چیزی شبیه به سردرگمی اتفاق بیفتد. بروز چنین حالاتی فوق العاده خطرناک است که باید سریعا به پزشک مراجعه شود. وجود یک مشاور در کنار شما کمک می کند بتوانید عوامل افزایش وزن را شناسایی و کنترل کنید.

وقفه تنفسی در خواب

اگر نفس کشیدن شما پر سر و صداست یا در طول روز زیاد احساس خواب آلودگی می کنید و تمایل دارید برای بیدار ماندن قهوه بنوشید، نشانه ای جدی است که باید بررسی شود. راه هوایی دستگاه تنفس شما به طور مرتب برای چند ثانیه در خواب قطع می شود. بروز آپنه خواب یا قطع نفس در خواب از نشانه های اضافه وزن است. این وضعیت می تواند نشان دهد که مشکلات کبدی، نارسایی قلبی یا فشار خون بالا داشته باشید. پزشک شما باید از دستگاه CPAP یا سایر روش های درمانی استفاده کند.

اِدم

احساس می کنید پُف کرده اید؟ این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که آب زیادی در بدنتان ذخیره می شود. معمولا این آب در حجم زیادی در دست یا پا ذخیره می شود. اندام پُف کرده که تورم کرده است ممکن است در حدی بزرگ شود که احساس ترکیدگی به فرد بیمار دست بدهد. داروهای دیورتیک ( ادرارآور ) کمک می کنند این مشکل بهبود پیدا کند و تا مدت نسبتا محدودی مشکل را برطرف می کند. در چنین مواقعی پزشک تان باید قلب، کلیه، کبد و ریه های شما را چک کند تا در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد آن را حل کند.

سندرم متابولیک

این بیماری شامل گروهی از مشکلات است که برای سلامتی بسیاری از افراد فوق العاده خطرناک می باشد. این بیماری شانس بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهد. فشار خون، قند خون، کلسترول و چربی بدن در چنین مواقعی در حد خطرناکی بالاست. ممکن است علائمی به جز ذخیره چربی زیاد در اطراف شکم تان وجود نداشته باشد، با این حال وجود چربی زیاد در ناحیه مرکزی بدن فوق العاده خطرناک است. مدیریت وزن با داشتن یک سَبکِ غذایی سالم و انجام ورزش های نه چندان سخت کمک می کند تا سندرم متابولیک بهبود یابد. برای دریافت برنامه ورزشی با تخفیف ویژه می توانید اینجا کلیک کنید.

دیابت

بسته به نوع بیماری دیابتی که دارید می توانید با ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و استفاده از داروها یا انسولین به بهبود این بیماری کمک کنید. ترشح انسولین، به بدن کمک می کند تا انرژی ذخیره کند. در صورتی که انسولین زیاد در بدن وجود داشته باشد باعث ذخیره هر چه بیشتر مواد غذایی به شکل چربی می شود. ترشح زیاد انسولین یا تزریق زیاد انسولین ( ورزشکاران برای وزن گرفتن از این هورمون به صورت تزریقی استفاده می کنند ) وسوسه به خوردن را زیاد می کند. زیرا با ترشح زیاد از حد انسولین، قند خون زودتر پایین می آید و انسان به خوردن تمایل پیدا می کند. هنگامی که فرد در معرض پیش دیابت قرار می گیرد با خوردن غذاهایی که قندشان کمتر است و تحرک کافی می تواند از چاقتر شدن جلوگیری کند.

استروئیدها

پزشک با بررسی بدن شما و تشخیص یک بیماری مثل آسم ممکن است کورتیکواستروئید تجویز کند. این داروها برای آرتروز نیز تجویز می شود. دوز بالای این داروها و مصرف زیاد در طولانی مدت باعث می شود علاوه بر تمایل به خوردن بیشتر، بدن تان دچار تورم شود. همه این عوارض باعث اضافه وزن بدن می شود. در صورتی که پزشک برای شما این داروها را تجویز می کند و متوجه افزایش وزن تان شدید بهتر است با پزشک تان مشورت کنید.

داروهای متداول

یک دارو ممکن است باعث گرسنگی شود. دیگری ممکن است باعث کاهش سرعت سوخت و ساز بدن شود یا اینکه بدن را دچار عدم جذب مواد مغذی غذاها کند. بعضی از داروها تنها سبب جذب آب بیشتر توسط بدن می شود. گاهی پزشکان و دانشمندان نمی دانند که یک دارو می تواند بر روی وزن شما یا ترشح هورمون های مربوط به چاقی تاثیر بگذارد. نمونه هایی از داروهای ضد بارداری، داروهای آنتی بیوتیک، داروهای ضد افسردگی، داروهای سرع یا فشار خون می توانند باعث اضافه وزن شوند.

منبع : webmed

این مطلب را بخوانید :  وقتی انسولین تزریق می کنیم چگونه کربوهیدرات بخوریم؟

 

اگر این مقاله برای شما مفید بود و تمایل داشتید مقاله های جدیدتر را ترجمه کنیم برای ما نظر با ارزش تان را یادداشت کنید. پیشاپیش سپاسگزاریم که نظر با ارزش تان را در سایت ما به یادگار می نویسید.

 

 

۳ نظر

۳ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  • درخشان فر گفت:

    سلام استاد عزیزم

    از اینکه خیلی سریع برای ما مقاله تهیه می کنید و خیلی روان توضیح میدید ممنونیم.
    این مقاله خیلی به من کمک کرد تا درک کنم که استرس چقدر تاثیر بدی روی ما میذاره.
    خیلی خوشحال میشم میبینم که سایت فعالیتش بیشتر شده.
    خیلی دوست دارم در کلاس مغز ضد استرس شرکت کنم و بزودی این کارو می کنم.

  • Matilda avakian گفت:

    با عرض سلام و ادب وارادت،،، باسلام خدمت دوستان وجناب استاد عزیر،، میبخشید من یه کم دجار سردرگمی شدم،من کم کاری تیرویید دارم و۲۷۸ سال هستش که من این بیماری رو دارن، و وزنم از ۵۹ کیلو کم کم طی بیست سال به ۹۶ کیلو رسیده من ۴۵ سال دارم، فقط اینمه اگه چاقی زاییده ذهن و باورهای ماست وباید فرکانس های مغزی درست دریافت بشه وهمش زاییده فکروخیاله، یعنی من میتونم این وزنم رو ۴۰ کیلو یا بیشتر کم کنم، اخه خیلی دارم روی ذهن وباورام کار میکنم، میشه لطفا راهنماییم کنید، ممنونم استاد عزیزم

    • sina sharifzadeh گفت:

      درود بر شما

      هر آنچیزی که انسان را ساخته باورها و شرایطی است که در آن باورها رشد کرده اند. اضافه وزن نه تنها بر اثر شیوه خوردن غذا بلکه شیوه خوردن غذا و رفتارهای مختلف ما بر اثر باورهای اشتباه یا تحریف شده است. ما تا زمانی که نتوانیم این باورها را به خوبی شناسایی کنیم، نمی توانیم خوردن صحیح را اجرا کنیم و به انتظار نتیجه مناسب باشیم. برای شرکت در دوره های آموزشی کاهش وزن ما از طریق شماره تماس ۰۹۱۹۵۲۰۳۸۸۵ در تلگرام یا واتس اپ با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper