چگونه بدون آزمایش خون بفهمیم تیروئیدمان خوب کار می کند؟




چگونه بدون آزمایش خون بفهمیم تیروئیدمان خوب کار می کند؟

 

 

نگرانی از این مسئله که تیروئید نقش اساسی در چاقی بازی می کند نکته ای است که به طور معمول روزانه با آن مواجه می شویم. مراجعین کاهش وزن معمولا نگران این نکته هستند که تیروئید چاق شان کرده است. این نگرانی قابل توجه است و باید به آن رسیدگی شود.

 

غده تیروئید که در گردنتان قرار دارد، همراه با غده هیپوتالاموس و صنوبری که در مغزتان قرار دارد، به کنترل سوخت و ساز بدنتان کمک می کند.غده تیروئید دو هورمون با  نام های تیروکسین ( thyroxine ) و تیری آیدوتیرونین ( triiodothyronine ) تولید می کند که به نوبه خود تحت تاثیر هیپوتالاموس و غده صنوبری قرار می گیرند که آن ها نیز هورمون های محرک تیروئید (TSH) ( thyroid-stimulating hormones )  و هورمون آزاد کننده تیروتروفین ( thyrotrophin- releasing hormones ) تولید می کند . این هورمون ها، تا زمانی که به آن ها نیاز باشد، در تیروئید ذخیره می شوند.کم کاری تیروئید ( hypothyroidism) نٌقصان و کمبود هورمون تیروئید است که یا در اثر کم کاری غده صنوبری در تولید هورمون های محرک تیروئید ( TSH ) و یا کم کاری خود تیروئید به وجود می آید.

 

دانشمندان تخمین زده اند که بیش از صد نشانه عدم توازن تیروئید وجود دارد و به دلیل همین طیف وسیع، اغلب در تشخیص موجب  سردرگمی پزشکان شود. نشانه ها ممکن است با اختلالات دیگر مشابه باشند، بنابراین مدتی طول می کشد تا پزشک علت واقعی را بیابد و درمان و داروی صحیح را تجویز کند.برای ارزیابی کار غده تیروئید آزمایش خون نیز وجود دارد و اگر فکر می کنید مشکلی دارید از پزشکتان بخواهید این آزمایش را برایتان تجویز کند.

 

این مطلب را بخوانید :  ظرف غذای تان را پُر کنید تا لاغرتر شوید

 

دقت کنید که اگر پزشک با معاینه اولیه به شما گفت تیروئیدتان کم کار است به گفته اش کاملا اطمینان نکنید! طی چند مرحله آزمایش تیروئید بدهید.ممکن است علائمی داشته باشید که نشان دهد شما تیروئیدتان کم کار است اما این تشخیص صحیح نباشد.

 

متاسفانه انواع خفیف کم کاری تیروئید حتی به کمک آزمایش مشخص نمی شود، بنابراین پزشک معالجتان ممکن است برای رفع این مشکل دارو تجویز نکند.از نظر او، آزمایش در کل نشان داده که سلامت تان در معرض خطر نیست، و این شرط اولیه و مهم برای اوست، اما این امکان هنوز وجود دارد که کم کاری خفیف غده تیروئید وجود دارد.

 

اما پیش از آنکه ناامید شوید، می گوییم راه دیگری نیز برای امتحان کم کاری تیروئید وجود دارد. مشهورترین شیوه آزمایش عملکرد غده تیروئید، پیش از آزمایش خون، اندازه گیری دمای اساسی بدن است.حتی اگر فکر می کنید که تیروئیدتان کم کار نیست، ارزش دارد این آزمایش را در خانه انجام دهید.

 

این مطلب را بخوانید :  قاتل انگیزه

دمای اساسی به دمای بدن در حال استراحت است.اگر دمای بدنتان بیش از حد پایین است، ممکن است نشانگر این باشد که سوخت و ساز بدنتان بر اثر کم کاری تیروئید نامنظم است.

 

دمای بدن را به مدت سه روز، روزی یک بار اندازه بگیرید.خانم ها باید این آزمایش را در روزهای دوم، سوم و چهارم عادت ماهانه شان انجام دهند.دمای بدن زنان پس از تخمک گذاری بالا می رود، بنابراین اگر اندازه گیری در روزهای آخر دوره عادت ماهانه انجام بگیرد، ممکن است تصویر واضحی ارائه نکند.زنانی که عادت ماهانه نمی شوند و مردان می توانند دمای بدنشان را سه روز متوالی که مایلند اندازه بگیرند.دمای اساسی بدن باید بین۳۶/۴ و ۳۶/۷ درجه سانتی گراد باشند.

 

 

چگونه دمای اساسی بدنتان را اندازه بگیرید؟

 

۱.ابتدا دماسنجی تهیه کنید . ( نوع سنتی دماسنج خوب است، اما اکنون دماسنج های الکترونیکی خوبی در بازار موجود است که فقط چند لحظه طول می کشد تا دما را ثبت نموده و هنگامی که کارش تمام شد صدای زنگ کوچکی می دهد.)

 

این مطلب را بخوانید :  ۱۰ توصیه برای خوب خوابیدن در شب که شما را لاغر می کند

۲.دماسنج را پیش از رفتن به بستر، کنار رختخوابتان بگذارید.

 

۳.پس از بیدار شدن، همین طور دراز کشیده در جایتان باقی بمانید، پیش از آن که دمای بدنتان را اندازه بگیرید، آب ننوشید یا به دستشویی نروید. دماسنج را زیربغلتان بگذارید و صبر کنید تا زنگ بزند.اگر از نوع سنتی  دماسنج استفاده می کنید، به مدت ده دقیقه صبر کنید و مطمئن شوید که جیوه پیش از گذاشتن دماسنج در زیر بغل، در کمترین حد خود باشد.

 

۴.دمای هر روز را ظرف سه روز متوالی ثبت نموده و میانگین حرارت بدنتان را محاسبه کنید.

 

اگر میانگین حرارت بدن تان کم تر از ۳۶/۴ درجه سانتی گراد باشد، تیروئیدتان به نحو صحیحی کار نمی کند.بهتر است این نتایج را در اختیار پزشک قرار دهید و از او بخواهید برایتان آزمایش خون تجویز کند.

 

دقت کنید در صورتی که دمای بدنتان پایین است اما آزمایش خون تان نشان می دهد تیروئید سالمی دارید حتما با پزشک این موضوع را درمیان بگذارید.

 

برای ثبت نام رایگان در دوره مقدماتی کاهش وزن اینجا کلیک کنید.

 

برای گرفتن مشاوره و آموزش برای لاغری اینجا کلیک کنید .

بدون نظر

دیدگاه خود را به ما بگویید.

مقالات

در شبکه های اجتماعی با ما باشید

در تلگرام و اینستاگرام رادیو لاغری را جستجو کنید

ثبت نام دوره آموزشی

ایمیل تان را اینجا وارد کنید.

به کانال تلگرام ما بپیوندید

advertisement
JoomShaper